DETERMINATION OF OPTIMAL SIZES OF EXTENSION OF PASSENGER VESSELS IN THE THEIR MODERNIZATION
Abstract
Introduction. The world cruise market is showing steady growth. This encourages shipping companies to develop and implement strategies to increase the passenger capacity of the fleet, one of which is the modernization of existing vessels. The aim of the study is to create a mathematical model for determining the size and passenger capacity by adding an additional section in the model section of the ship. Results. The paper proposes a solution to the problem of determining the optimal size of the additional section, which is part of the modernization of passenger liners. The main purpose of modernization is to increase the competitiveness of the shipping company. As a result, a thorough analysis of the state of the cruise market was carried out, as a result of which the dynamics of its growth was revealed. The expediency of modernization of passenger ships as a means of renewing the company’s fleet is substantiated. The indicators influencing the competitiveness of the shipping company are determined, which are proposed to be formulated based on the technical and economic indicators of a particular vessel, determined at the stages of design and operation. The factors characterizing the state and main trends in the development of the world passenger fleet, the number of transported passengers, the general characteristics of the passenger fleet (tonnage and passenger capacity), the average cost of liner construction and the main trends in their growth. The main strategies for the development of cruise companies are considered, including special attention to modernization as a systemic process of improvement, increasing market competitiveness, cruise ships through the use of design, technological and financial and economic measures and procedures. A comprehensive assessment of the factors of competitiveness of the fleet of cruise companies, which is the basis for their modernization. These factors include technical and economic aspects, the analysis of which will allow a comprehensive assessment of the direction of modernizationt. There are several approaches to modernization: renovation, re-equipment, modernization of ship power plants in the maritime industry. The article considers the use of re-equipment with increasing size (capacity) – by making and installing an additional section on the middle frame. To do this, we obtained an equation to determine the effect (profit) from the modernization, which is taken as the target function. The constraints on the cost of modernization, installation of new equipment, operating costs, strength of the case in compliance with the requirements of classification societies are used as restrictions. Conclusions. The paper proposes a model of dimensional modernization of a cruise ship with the determination of the length of the additional section according to the criterion of ensuring the highest profitability.
Downloads
References
2. Cruise Lines International Association (CLIA). URL: https://www.cruising.org.au
3. Det Norske Veritas Holding AS (“DNV Holding”). URL: https://www.dnv.com
4. Chiotopoulos A., Wuersig G.-M., Ellefsen A. Retrofitting cruise ships to LNG by elongation. SAFETY4SEA. 2014. URL: https://safety4sea.com/retrofitting-cruise-ships-to-lng-by-elongation-2/
5. Жихарева В. В. Современные тенденции развития рынка круизного судоходства. Розвиток методів управлінню та господарювання на транспорті : збірник наукових праць. Одеса : ОНМУ, 2012. № 39. С. 153–167.
6. Боровик С. С. Аналіз стану і перспективи розвитку світового круїзного флоту. Організація транспортного процесу та управління роботою флоту на ринку міжнародного судноплавства : монографія / О. Г. Шибаєв, О. Л. Дрожжин, Н. В. Судник та ін. Одеса : Купрієнко С. В., 2018. С. 38–45.
7. Сёмин А. А. Проектирование и эксплуатация пассажирских судов внутреннего смешанного плавания по критерию комфортабельности : монография. Киев : Лира-К, 2020. 190 с.
8. Егоров А. Г. Влияние работ по переоборудованию круизных пассажирских судов на формирование помещений для пассажиров и экипажа. Вісник Одеського національного морського університету. 2020. Вип. 1 (61). С. 29–54.
9. Егоров А. Г. Оценка влияния старения флота и модернизаций на общую пассажировместимость речных круизных пассажирских судов. Труды Крыловского государственного научного центра. 2020. Спецвыпуск № 1. С. 149–153.
10. Егоров А. Г. Анализ возможности реализации инновационных решений на модернизированных и конверсионных речных круизных пассажирских судах. Труды Крыловского государственного научного центра. 2019. Спецвыпуск № 1. С. 240–246. DOI: 10.24937/2542-2324-2019-1-S-I-240-246
11. Лазарев А. Н., Марченко С. С. Теоретические аспекты модернизации судов смешанного «река – море» плавания. Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. 2016. Вып. 1 (35). С. 76–84. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoreticheskie-aspekty-modernizatsii-sudov-smeshannogoreka-more-plavaniya/viewer
12. Гундобин А. А., Финкель Г. Н. Размерная модернизация и переоборудование судов : монография. Ленинград : Судостроение, 1977. 192 с.
13. Нормы прочности морских судов. Регистр СССР. Ленинград, 1991. 91 с.
14. Российский морской регистр судоходства. Правила классификации и постройки морских судов (часть II). Корпус. НД № 2-020101-095. Санкт-Петербург, 2017. 229 с.
15. DNV GL. Rules for classification rules for classification ships. Edition October 2015. Part 5. Ship types. Chapter 4. Passenger ships. URL: https://rules.dnv.com/docs/pdf/DNV/RU-SHIP/2015-10/DNVGLRU-SHIP-Pt5Ch4.pdf
16. Міжнародна конвенція про вантажну марку : міжнародний документ від 5 квітня 1966 р. (набув чинності для України 25 січня 1994 р.) / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896_007#Text
17. Centre for Marine Technology and Ocean Engineering. URL: http://www.mar.ist.utl.pt/mventura/Projecto-Navios-I/EN/SD-1.3.2-Cost%20Estimate.pdf
18. Гофман А. Д. Движительно-рулевой комплекс и маневрирование судна : справочник. Ленинград : Судостроение, 1988. 359 с.