ҐЕНДЕРНІ КОНФІГУРАЦІЇ В РОМАНІ ДЛЯ ДІТЕЙ ЕРІХА КЕСТНЕРА «ЕМІЛЬ ТА ДЕТЕКТИВИ»: ФЕМІННІСТЬ ТА МАСКУЛІННІСТЬ У ХУДОЖНІЙ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ

Ключові слова: ґендер, ґендерна рівність, фемінність, маскулінність, стереотипізація

Анотація

У статті досліджено художню репрезентацію маскулінності та фемінності як форм ґендерної ідентичності у романі для дітей Еріха Кестнера «Еміль та детективи» крізь призму літературознавчого аналізу. Актуальність теми зумовлена зростаючим інтересом сучасного гуманітарного знання до ґендерної проблематики, а також недостатньою кількістю досліджень, присвячених вивченню ґендерної рівності у німецькій дитячій літературі першої половини ХХ століття. Теоретичне підґрунтя роботи становлять сучасні ґендерні студії, які трактують маскулінність і фемінність не як біологічно зумовлені ознаки, а як соціально сконструйовані ролі, що змінюються залежно від історичного й культурного контексту. У центрі дослідження – образна система твору, наративні стратегії та типологія персонажів, зокрема аналізуються риси маскулінності й фемінності, втілені в образах як дітей, так і дорослих. Особлива увага приділяється фігурі пані Тішбайн – матері головного героя, яка постає прикладом сильної, працелюбної та емоційно зрілої жінки. Образ матері репрезентує фемінність у поєднанні з елементами маскулінності, демонструючи цілісність, відповідальність і здатність до самостійного життєзабезпечення. Стаття доводить, що роман для дітей «Еміль та детективи» не лише виконує розважальну функцію, а і слугує важливим джерелом для осмислення соціальних ролей чоловіків і жінок у суспільстві міжвоєнної доби. Аналіз підтверджує, що дитяча література відіграє значну роль у формуванні уявлень про ґендер і може бути простором для трансформації стереотипних моделей поведінки.

Посилання

1. Іващенко О., Лободинська О. Ґендерна сегрегація чи ґендерна асиметрія на ринку праці: теоретичні засади та емпіричні прояви при працевлаштуванні в Україні. Український соціум. 2013. № 1. С. 43–62.

2. Марценюк Т. Ґендерна рівність і недискримінація : посібник для експертів і експерток аналітичних центрів. Київ, 2014. 65 c.

3. Петришин О. Ґендерна рівність. Велика українська юридична енциклопедія : у 20 т. Т. 3 : Загальна теорія права. 2017. С. 60.

4. Сучкова О. Проблеми гендерної рівності в українській літературі ІІ пол. ХХ ст. (на матеріалі комедії В. Минка «Не називаючи прізвищ»). Вісник Маріупольського державного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2010. Вип. № 3. С. 187–190.

5. Табанова А. Ґендерна політика в Україні: проблеми та рішення. Атлант ВОИ СОИУ. Одеса. 2017. 189 с.

6. Casey K., Novick K., Lourenco S. F. Sixty years of gender representation in children’s books: Conditions associated with overrepresentation of male versus female protagonists. PLoS ONE 16(12): 2021. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0260566 (дата звернення: 12.05.2025)

7. Gayle R. The traffic in women: Notes on the “political economy” of sex. Toward an Antropology of Women. New York, 1975.

8. Giddens A. Sociology. 5th edition. Manchester. 1121 p. URL: https://www.shortcutstv.com/text/giddens5th.pdf (дата звернення: 12.05.2025).

9. Kästner E. Emil und die Detektive. Aufl. 39. Zürich. 1994. 137 S.

10. Myers D. Social Psychology. 7th ed., 2006.
Опубліковано
2025-09-30