МІФОСВІТ ПОЕМИ «РОГНІДА» ГАЛИНИ МОГИЛЬНИЦЬКОЇ
Анотація
У статті звертається увага на те, що життєвий шлях Галини Могильницької пов’язаний з Одесою, її творчість представляє літературний процес Півдня України, проте доробок письменниці не досліджений. Коротко означено історію видань поеми «Рогніда». Мета розвідки – проаналізувати в поемі «Рогніда» прояви міфологій різних народів, які допомагають творити історичну епоху та працюють на моделювання персонажів. Відстежено й прокоментовано уривки поеми, у яких згадуються імена богів (Перун, Хорс, Мокоша, Лада, Дажбог), міфічні істоти (діва Обида, божества роздору й біди Цур і Пек), напівдухи (нявки, лісовик, русалка) давньослов’янських вірувань. Такі представники міфічного світу сприяють відтворенню проблеми стосунків Рогніди й Володимира, змін у світогляді очільника Давньоруської держави, реформи 988 року у віросповіданні суспільства. Із залученням міфологічних елементів у творі Г. Могильницької відчитується обряд жертвоприношення, прогнозування ворожнечі між нащадками князя Володимира, образи природи, картини побуту. Біблійна міфологія в поемі оприявлюється завдяки мовним формам «Не убий» і «Не осуди», що апелюють до десяти заповідей у міфі про Мойсея; завдяки жіночим іменам Єви й Магдалини, які відсилають до оповідей про їхні міфічні історії; завдяки топоніму «рай» із його семантичним навантаженням. Германо-скандинавська міфологія представлена ім’ям найголовнішого бога Одина, яке в поемі вказує на відмінність у світоглядах варягів і слов’ян. На давньогрецьку міфологію вказують міфоніми Ніоба, Латона, Ікар. Історії цих героїв міфів постають застереженням для головної героїні «Рогніди» й демонструють визначальні риси її характеру.
Посилання
2. Могильницька Галина Анатоліївна. Розмова. Інтерв’ю з В. Овсієнко. Інтервʼю з України. 2001.
13 лютого. URL: https://rozmova.wordpress.com/2020/05/30/halyna-mohylnytska/ (дата звернення: 12.05.2025).
3. Могильницька Г. Рогніда. Могильницька Г. Імена : поеми. Київ : Український пріоритет, 2017. С. 14–148.
4. Горський В. С. Святі Київської Русі. Київ : Абрис, 1994. 176 с.
5. Ткач М. М. Володимирові боги: міфологічний зміст та систематизація головних персонажів язичницького культу. Київ : Український Центр духовної культури, 2002. 192 с.
6. Боровський Я. Є. Світогляд давніх киян. Київ : Наукова думка, 1992. 176 с.
7. Скуратівський В. Т. Русалії. Київ : Довіра, 1996. 734 с.
8. Іларіон, митрополит. Дохристиянські вірування українського народу. Київ : Обереги, 1992. 424 с.
9. Костомаров М. Славянская мифология. Костомаров М. Слов’янська міфологія. Київ : Либідь, 1994. С. 201–256.
10. Антологія українського міфу : у 3 т. / зібрав та упоряд. В. Войтоич. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2007. Т. 3 : Потойбіччя. 848 с.
11. Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури : словник-довідник. Київ : Довіра, 2006. 703 с.
12. Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу / Ескіз української міфології. Київ : Обереги, 1992. 88 с.
13. Іванченко Р. Державницька ідея давньої Руси-України. Київ : Смолоскип, 2007. 476 с.
14. Філософський енциклопедичний словник / гол. редколегії В. І. Шинкарук. Київ : Абрис, 2002. 744 с.
15. Мисан І. Чому Марія Магдалина свята? І чи була вона дійсно грішниця? Слово. 2007. № 2(32). С. 10–11.
16. Дарморіз О. Міфологія : навчальний посібник. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2010. 248 с.
17. Турган О. Неоміфологізація образу Ніоби в українській і польській літературі ХХ ст. 2018. С. 330–334. URL: https://www.researchgate.net/publication/335699826_NEOMIFOLOGIZACIA_OBRAZU_NIOBI_V_UKRAINSKIJ_I_POLSKIJ_LITERATURI_HH_st (дата звернення: 15.06.2025).