ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ В УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Ключові слова: лексична компетентність, цифрові технології, іноземна мова, середня школа, інновації в освіті

Анотація

У статті досліджено проблему формування іншомовної лексичної компетенції в учнів середньої школи із застосуванням цифрових технологій. Актуальність теми зумовлена трансформацією освітнього процесу в умовах цифровізації, потребами сучасних учнів і вимогами оновлених освітніх стандартів, які акцентують увагу на розвитку комунікативної, цифрової та критичної компетентностей. Розкрито сутність лексичної компетентності як базового компонента іншомовної комунікативної компетенції й визначено етапи її формування: ознайомлення з лексичними одиницями, автоматизація мовленнєвих навичок і комунікативна практика. Увагу зосереджено на можливостях використання цифрових ресурсів у процесі навчання іноземної мови, а саме: онлайн-платформ (LearningApps, Wordwall, Quizlet), мобільних застосунків (Duolingo), інтерактивних вправ із використанням відео й аудіо, гейміфікації та доповненої реальності. Визначено переваги використання цифрових інструментів, серед яких – індивідуалізація навчання, підвищення мотивації, розвиток навичок самоконтролю, забезпечення доступу до автентичного мовного середовища. Стаття містить теоретичне обґрунтування й методичні рекомендації, що можуть бути використані в професійній діяльності вчителя іноземної мови.

Посилання

1. Барвинська О. О. Впровадження цифрових технологій для активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти на уроках англійської мови у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Використання цифрових технологій на уроках іноземної мови. 2022. Освітній проєкт На Урок. URL: https://naurok.com.ua/vprovadzhennya-cifrovih-tehnologiy-dlya-aktivizaci-piznavalno-diyalnosti-zdobuvachivosviti-na-urokah-angliysko-movi-u-zakladah-profesiyno-tehnichno-osviti-274126.html.

2. Барвинська О. О. Застосування мобільних технологій при вивченні англійської мови. 2022. Освітній проєкт На Урок. URL: https://naurok.com.ua/stattya-zastosuvannya-mobilnih-tehnologiy-pri-vivchennyaangliysko-movi-274129.html.

3. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін. Київ : Ленвіт, 2013. 590 с.

4. Вовк О. І. Комунікативно-когнітивна методика навчання англійської мови. Черкаси : Нечитайло О.Ф., 2023. 382 с.

5. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011року № 1392. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п.

6. Про освіту : Закон України. 2017. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-193.

7. Запольська Ю. А. Використання цифрових технологій у викладанні іноземної мови. Навчання і викладання у цифровому форматі в контексті наукової доброчесності у багатомовному світі : матеріали Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції, 2–3 грудня 2022 року. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. С. 44–48.

8. Козачинер О. С. Використання інтерактивних інструментів для розвитку лексичних навичок учнів. Іноземні мови в школах України. 2021. № 4. С. 28–34.

9. Концепція нової українського школи. URL: http: //mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html.

10. Кравчук Л. В. Формування іншомовної лексичної компетентності учнів середньої школи: теорія та практика : монографія. Київ : Освіта України, 2019. 212 с.

11. Красуля А., Шумило А. Застосування мобільних технологій з метою розвитку іншомовної лексичної компетентності учнів при вивченні англійської мови. Теоретична і дидактична філологія. Серія «Філологія». 2020. Вип. 32. С. 49–59.

12. Олефіренко Н. В. Цифрова компетентність учителя як необхідна складова професійної підготовки. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. № 2(76). С. 45–50.
Опубліковано
2025-09-30