ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ-ІНОЗЕМЦІВ НА ПРАКТИЧНОМУ КУРСІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

  • Svitlana Derba ННІ філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-2906-0344
  • Natalia Nikolayeva ННІ філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0009-0003-6798-2221
Ключові слова: міжкультурна комунікація, комунікативна компетентність, українська мова як іноземна, принципи й умови, практичний курс

Анотація

Стаття присвячена дослідженню формування комунікативної компетентності іноземних студентів на практичних заняттях з української мови в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка. Викладачі мають сформувати навички вільного спілкування на різноманітні побутові теми, а надалі з метою професійного й особистісного розвитку інокомунікантів. Автори статті проаналізували велику кількість наукових досліджень з проблеми формування комунікативної компетентності як частини міжкультурної комунікації. Окреслили умови, яких викладачеві варто дотримуватися під час удосконалення вміння спілкуватися, а також навели основні лінгводидактичні принципи формування комунікативної компетентності. У розвідці автори зазначають умови успішного формування комунікативної компетентності: потрібно враховувати психолого-вікові особливості іноземного студента; варто розуміти сприятливі соціальні умова й ступінь адаптації здобувача; викладач має володіти високими методичними навичками та професійною майстерністю; підвищення рівня мотивації студента-іноземця під час вивчення української мови й активізація самостійної навчальної діяльності; застосування інноваційних прийомів навчання. Описано досвід викладання дисципліни «Практичний курс української мови» в четвертому семестрі бакалаврської філологічної освітньої програми «Українська мова та переклад (для іноземців)» на кафедрі української філології для іноземних громадян Навчально-наукового інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Автори описують зміст трьох основних модулів робочої програми, а також способи поєднання граматичного й лексичного матеріалу, яким чином варто враховувати національні чи суспільні відмінності здобувачів, як необхідно організувати самостійну роботу іноземних студентів. Зроблено висновок, що сформована на високому рівні комунікативна компетентність іноземного студента дасть йому змогу проявити себе в професійному розвитку, налагоджувати ділові й товариські контакти.

Посилання

1. Вдовіна О. О. Особливості формування комунікативної компетенції іноземних студентів. Young Scientist. 2019. № 5.1 (69.1). С. 47–50.

2. Костюк C. C. Міжкультурна комунікація студентів-іноземців: система компетентностей. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2018. Вип. 2(1). С. 201–208. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2018_2%281%29__29.

3. Драгомирецька О. О. Міжкультурний компонент комунікативної компетентності студентів-іноземців. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 85. С. 94–99.

4. Князян М. Теоретичні засади та методи формування комунікативної компетентності іноземних студентів в університетах будівництва та архітектури. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 32. Том 1. С. 217–222.

5. Бакум З.П. Теоретико-методичні засади навчання фонетики української мови в гімназії : монографія. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2008. 338 с.

6. Федько О. Формування комунікативної компетенції студентів-іноземців у процесі вивчення української мови. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 51. С. 363–366.

7. Марченко Н. В. Комунікативний метод навчання української мови як іноземної. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5 «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2022. Вип. 86. С. 146–150.

8. Українська мова та переклад (для іноземців) : освітньо-професійна програма першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 035 «Філологія» / Київський національний університет імені Тараса Шевченка. 2024. URL: https://drive.google.com/file/d/1KZvJb92NcjwzffC32_owPHLQ1I7hJtRp/view.

9. Рибалко Н., Михальченко К. Ігровий формат вивчення іноземної мови як ефективний засіб розвитку комунікативних навичок. Причорноморські філологічні студії. 2024. № 6. С. 62–68.

10. Дерба С. М., Любчевська-Сокур В. О. Організація самостійної (позааудиторної) роботи іноземних студентів під час вивчення української мови. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. Львів : Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2022. Вип. 16. С. 74–80.
Опубліковано
2025-09-30