ЖІНОЧІ ПЕРСОНАЖІ РОМАНУ РІЧАРДА ЄЙТСА «ЖИТТЯ СПОЧАТКУ» ЯК ХУДОЖНЯ ПРОЄКЦІЯ ТРАНСПОКОЛІННЄВОЇ ТРАВМИ

Ключові слова: родинний анамнез, успадковані родинні патерни, психологізм, поведінкова модель, гендерна роль

Анотація

Стаття пропонує аналіз жіночих персонажів дебютного роману американського письменника Річарда Єйтса «Життя спочатку» як літературної проєкції транспоколіннєвої травми, що передбачає з’ясування впливу матері на особисте життя її дорослої дитини. У творі зображено виснажливі стосунки молодого подружжя, що мешкає в околицях Нью-Йорка в 50-х роках ХХ століття, переживає глибоку кризу стосунків і зазнає фатального досвіду, потрапивши в пастку ілюзій. Р. Єйтс не лише фокусує увагу на розгортанні родинної драми, а й підказує можливі причини вчинків персонажів, закорінені в попередньому поколінні, зорієнтовуючи в такий спосіб у виборі інтерпретаційної стратегії. Мета статті – схарактеризувати жіночі персонажі роману «Життя спочатку» як літературну проєкцію транспоколіннєвої травми й визначити специфіку авторської стратегії психологізації. Методологічною основою дослідження обрано працю М. Волінна «Це почалося не з тебе. Як успадкована родинна травма формує нас і як розірвати це коло», що ідентифікує успадковані родинні патерни й обґрунтовує транспоколіннєву природу травматичного досвіду. Ця інтерпретаційна стратегія уможливила окреслення художньої проєкції патернів родинної травми в романі Р. Єйтса «Життя спочатку» й дала змогу з’ясувати роль сімейного анамнезу головної героїні у формуванні її поведінкових моделей. Зокрема, ранній розрив Ейпріл Віллер із матір’ю, нестача батьківської турботи й виховання кількома опікунками спричинили розвиток страху втрати близькості, емоційну нестабільність, нездатність по-справжньому любити Френка, бажання перервати дві вагітності й рішення вчинити самогубство. Нерозв’язані внутрішні конфлікти й неусвідомленість успадкованої родинної травми позбавили головну героїню можливості налагодити життя і призвели до трагедії. Хоча виховання Френка в повній родині й прийняття батьків сприяли його емоційній стабільності, цього виявилося замало, щоб побудувати щасливу родину й урятувати дружину від загибелі. Візуалізація зв’язків між головною героїнею твору та її батьками дала авторові змогу створити переконливі художні образи-персонажі й досягти високого рівня психологізму.

Посилання

1. Castilho M.T., Pacheco R. “The second lost generation”: a reading of suburban emptiness in Richard Yates’s Revolutionary Road. Panoramica: Revista de Estudos Anglo-Americanos. 2019. Issue 3 (8). Р. 56–65. URL: https://ojs.letras.up.pt/index.php/VP/article/view/6827/6275 [in English].

2. Fenny F., Soelistyo L. The clash of values between April and Frank in their relationships in Richard Yates’ Revolutionary Road. Katakita : Journal of language, literature, and Teaching. 2013. Issue 1 (1). URL: https://katakita.petra.ac.id/index.php/sastra-inggris/article/view/375 [in English].

3. Matek L. Desire and the Other in Richard Yates’s Revolutionary Road. Journal of literature culture and literary translation. 2011. Issue 1 (1). Р. 11–14. URL: https://www.sic-journal.org/Article/Index/76 [in English].

4. Razavi M.S., Dehkordi J.F. Abjection and loss of identity in Richard Yates’ Revolutionary Road. Studies in Literature and Language. 2020. Issue 21 (2). Р. 45–49. URL: http://www.cscanada.net/index.php/sll/article/view/11844 [in English].

5. Vavotici F. “Being an instance of the norm”: women, surveillance, and guilt in Richard Yates’s Revolutionary Road. European journal of American Studies. 2020. Issue 15 (2). Р. 1–20. URL: https://journals.openedition.org/ejas/15847 [in English].

6. Wolynn М. It Didn’t Start with You: How Inherited Family Trauma Shapes Who We are and How to End the Cycle. New York : Viking, 2016. URL: https://www.xpressitall.in/_files/ugd/67f555_26dfc9db711b4dfe8baa945c3bc150a1.pdf?index=true [in English].

7. Yates R. Revolutionary road. New York : Vintage Contemporary, 2008. URL: ttps://kkoworld.com/kitablar/richard_yeyts_deyishiklikler_kuchesi-eng.pdf [in English].
Опубліковано
2025-04-30