МАЛА ПРОЗА ВОЛОДИМИРА ДАНИЛЕНКА І МИЛОРАДА ПАВИЧА: МІСТИЧНЕ ЯК ЕЛЕМЕНТ НАРАТИВНОЇ СТРАТЕГІЇ ТЕКСТУ
Анотація
У статті розглядаються особливості наративної стратегії малої прози сучасного українського письменника Володимира Даниленка та сербського прозаїка Милорада Павича. Постмодерністські тексти сучасних митців демонструють процес дифузії жанрових і стильових конструкцій: міфологічного, фантастичного, психологічного, історичного. Трансформуючи фольклорні образи, мотиви, сюжети, авторів, синтезуючи реальне та містичне, раціональне й ірраціональне, письменники розсувають межі новелістичного жанру, творячи картину екзистенційного буття людини. Указано, що засобами творення надприродного, містичної дійсності в новелах Володимира Даниленка «Сон із дзьоба стрижа», «Черемхова віхола» є: переплетення світу реального та ірреального, стирається межа між сном і реальністю, сугестія. Акцентування на психологічних та емоційних станах героїв спрямоване на вплив на читача задля творення необхідного ефекту вербалізації. Містичну атмосферу новел підсилює оніричний простір, що є формою розвитку сюжету. Сни дають змогу розкрити внутрішній світ персонажів, передають їх потаємні почуття й передчуття, розшифровують авторський задум, дають змогу зрозуміти містичний компонент. Зосереджено увагу на наративній стратегії оповідань «Дамаскин», «Скляний равлик» Милорада Павича, для яких характерні: нелінійність оповіді, гіпертекстуальність (оповідання для комп’ютера і циркуля), гра з текстом і читачем. Містичні елементи визначають наративність тексту, розширюють його рецепцію, залучають реципієнта до творчої співучасті інтелектуальної гри автора. Указано, що твори насичені містикою, знаками, які прочитуються в інтертекстуальному просторі літератури. Володимир Даниленко і Милорад Павич майстерно вплітають у сюжетну канву фольклорні, міфологічні образи та символи, актуалізуючи містичний модус тексту.
Посилання
2. Вещикова О.С. Категорія містичного: науковий дискурс і репрезентація в сучасній прозі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Філологія. 2017. № 76. С. 129–133.
3. Вещикова О.С. Наративні стратегії містичного у художньому творі (на матеріалі прози В. Шевчука, Г. Пагутяк, В. Даниленка) : дис. … канд. філол. наук : 10.01.06; 035. Запоріжжя, 2017. 228 с.
4. Гольник О.О. Художні прийоми містичного (на матеріалі романів О. Ільченка «Місто з химерами» та В. Даниленка «Кохання в стилі бароко»). Наукові праці: науково-методичний журнал. Серія: Філологія. Літературознавство. 2016. Т. 276. Вип. 264. С. 58–63.
5. Гук З. Містичні елементи в романі «Друге тіло» Милорада Павича. Причорноморські філологічні студії. 2024. № 5. С. 23–29.
6. Гук З. Оповідання М. Павича «Скляний слимак» як формальний і наративний лабіринт. Молодий вчений. 2020. № 1 (77). С. 102–106.
7. Даниленко В.Г. Сон із дзьоба стрижа : оповідання. Львів : ЛА «Піраміда», 2007. 384 с.
8. Коломієць Н.Є. Мала проза Гі де Мопассана: образно-стильові модуси містичного. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2024. № 66. С. 194–197.
9. Кравченко Ю.В. Жанрово-стильова парадигма сучасного українського містичного оповідання ХХІ століття. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. 2023. Вип. 1 (99). С. 27–38.
10. Лаврусенко М. Жанрово-стильові особливості оповідання Володимира Даниленка «Черемхова віхола». Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2012. № 3 (238). Ч. ІІ. С. 171–177.
11. Павич М. Дамаскин / пер. з сербськ. О. Микитенко. URL: http://ae-lib.org.ua/texts/pavic__damaskin__ua.htm
12. Юрчук О.О., Чаплінська О.В. Поетика містичного в художній літературі: теоретичний аспект. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. 2024. Вип. 2 (103). С. 42–52.
13. Яблонська Н.М. Постмодерністський дискурс художньої прози Володимира Даниленка : дис. … канд. філол. наук : 10.01.01. Тернопіль, 2017. 197 с.