КОНЦЕПТУАЛЬНІ ДОМІНАНТИ В КОРОТКОМУ ОПОВІДАННІ Р. МУЗИЛЯ «PENSION NIMMERMEHR»

Ключові слова: асоціативно-смислове поле концепту, ключове слово тексту, концепт, концептуальна домінанта, художній текст

Анотація

У статті розглядається явище концептуальних домінант з їхніми суттєвими рисами в системі лінгвокультури та художньому тексті, а саме – у тексті короткого оповідання Р. Музиля «Pension Nimmermehr», який є легкоосяжним за своїм обсягом, через що концептуальні домінанти можна легко встановити. У статті надається перелік робіт науковців, присвячених розгляду концептів у художньому тексті, а також описується методика, запропонована науковцями для вивчення концептів художнього тексту й концептуальних домінант як смислів ключових концептів у творах певного автора. За методику взято концепцію асоціативно-смислового поля концептів В. Г. Ніконової і концепцію антиномій у концептуальній матриці художнього тексту О. Г. Фоменко. З метою дослідження концептів тексту і встановлення концептуальних домінант виносяться на розгляд такі поняття, як «ключове слово» та «заголовок» як перше ключове слово тексту. У статті перелічено ознаки ключових слів, на основі яких можна визначити та проаналізувати базові концепти тексту. У процесі аналізу концептопростору короткого оповідання австрійського письменника ХХ століття Р. Музиля «Pension Nimmermehr» із залученням методики асоціативно-смислового поля концептів та аналізу заголовка з його проєкціями виявлено базові концепти цього оповідання, проаналізовано їхні асоціативно-смислові поля та шляхом дослідження індивідуально-авторського сегменту поля визначено концептуальні домінанти цього тексту. Після чого були розглянуті смислові опозиції базових концептів тексту, спираючись на їх визначення в теорії О. Г. Фоменко. Такі дослідження художніх текстів дають змогу визначати їхні домінантні смисли, які був націлений виразити автор тексту, а також, розглядаючи більшу кількість текстів одного автора, – концетуальні домінанти, представлені в його творчості.

Посилання

1. Приходько А.М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики. Запоріжжя : Прем’єр, 2008. 332 с.

2. Фоменко О. Функціонально-лінгвістична типологія художнього тексту: мова ідіостилю письменника. Наукові записки. Серія: Філологічні науки (мовознавство), 2009. Вип. 81 (3), Кіровоград. С. 26–30.

3. Кагановська О. М. Текстові концепти художньої прози: когнітивна та комунікативна динаміка (на матеріалі французької романістики середини ХХ століття) : автореф. дис… канд. філолог. наук. Київ, 2003. 19 с.

4. Воробйова О. Концептологія в Україні: здобутки, проблеми, прорахунки. Вісник КНЛУ. Серія «Філологія», 2011. Т. 14. № 2. С. 53–64.

5. Ніконова В.Г. Системна організація асоціативно-смислового поля художнього концепту (на матеріалі трагедій Шекспіра). Studia Germanica et Romanica. Серія «Іноземні мови. Зарубіжна література. Методика викладання». 2007. Т. 4, № 3 (12). С. 61–73.

6. Фоменко О.Г. Типологічне в ідіостилі Джеймса Джойса : монографія. Запоріжжя : ЗДУ, 2004. 329 с.

7. R. Musil. Nachlass zu Lebzeiten. 1936. Humanitas Verlag Zürich. 115 S. (S. 35–41). URL: https://www.fadedpage.com/link.php?file=20201060-a5.pdf (дата звернення: 16.01.2025).

8. Шевченко Л. Концептуальний простір тексту Нового Завіту. Studia Ukrainica Posnaniensi. 2016. Vol. 4. P. 173–181

9. Форманова C.В. Ключові слова як вектор інтерпретації художнього тексту. Культура народов Причерноморья. 1999. № 6. С. 234–239.
Опубліковано
2025-04-30