ВІД СЛІВ ДО ФРАЗ: РОЛЬ ФЛЕШКАРТОК У ФОРМУВАННІ МОВЛЕННЄВИХ НАВИЧОК СТУДЕНТІВ НА ЗАНЯТТЯХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ
Анотація
У статті йдеться про роль флешкарток під час опанування нової лексики на заняттях української мови як іноземної. Акцентовано на тому, що флешкартки допомагають іноземцям швидко засвоювати лексичні одиниці та інтегрувати їх у мовлення. Мета публікації – проаналізувати можливості використання флешкарток на заняттях української мови як іноземної, а також привернути увагу науково-педагогічної спільноти до необхідності впровадження інноваційних методів викладання; довести доречність урізноманітнення завдань як одного з найкращих способів зробити заняття динамічними, цікавими, такими, що дають змогу інокомунікантам пояснити специфіку використання української мови. Проаналізовано сучасні публікації з теми, виокремлено працю Зозулі І. та Стадній А. про значення флешкарток у процесі формування навичок глобального читання. Зосереджено увагу на комунікативному, особисто-орієнтованому підходах до навчання, акцентовано на візуалізації дотекстових і післятекстових вправ у процесі навчання. Викладені в статті ідеї проілюстровано прикладами з досвіду викладання української мови як іноземної в Тернопільському національному технічному університеті імені Івана Пулюя та у межах тандем-навчання зі студентами Дартмутського коледжу під керівництвом проф. Вікторії Сомової (США). Описовий, порівняльний, емпіричний підходи – методологічна основа цієї розвідки. У процесі вивчення української мови як іноземної головним завданням визначено розробку флешкарток, зокрема на платформі «Quizlet», які сприятимуть засвоєнню лексики та заохочуватимуть іншомовців використовувати її в різних мовленнєвих ситуаціях. Зосереджено увагу на доцільності ставити запитання, які орієнтовані на реальні комунікативні ситуації, оскільки вони допомагають не лише оцінити студентів і з’ясувати, наскільки добре вони зрозуміли матеріал, а й сприяють розвитку їхнього мовлення. Доведено, що застосування флешкарток необхідно актуалізувати відповідно до ситуації спілкування та адаптувати навчальний матеріал до реальних потреб студентів. Зроблено висновок, що флешкартки є ефективним інструментом, який сприяє збагаченню словникового запасу, покращенню граматичних навичок та допомагає адаптуватися студентам-іноземцям до мовного середовища.
Посилання
2. Зозуля І.Є., Стадній А.С. Роль методу глобального читання в процесі вивчення української мови як іноземної. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Германістика та міжкультурна комунікація, Випуск 1, 2021. С. 107–112
3. Ладоня В.Г., Мелешко Є.В., Якименко М.С. Розробка та програмна реалізація інтелектуального вебсервісу для вивчення іноземної мови методом інтервальних повторень. Системи управління, навігації та зв’язку, 2024. № 2 URL: https://journals.nupp.edu.ua/sunz/article/view/3365/2787 (дата звернення: 30. 12. 2024)
4. Ліхошерстова В.Г. Застосування сервісу QUIZLET на заняттях з англійської мови. Наукові відкриття та фундаментальні наукові дослідження: світовий досвід: зб. наук. праць з матеріалами IV Міжнародної наук. конф., м. Луцьк, 7 червня. 2024 р. : Луцьк, 2024. С. 331.
5. Назаревич Л. Тандем-метод у навчанні української мови як іноземної: досвід взаємодії. Українська мова у світі: зб. VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 21 серпня 2024 р. Львів, 2024. С. 109–115.
6. Назаревич Л., Гавдида Н. Українська мова для іноземців. Практикум (Рівні В1-В2). 2-ге вид.; змін. і доповн. Тернопіль : ФОП Паляниця В. А., 2017. 212 с.
7. Прозоровська І. Сучасні методи викладання лексики у вивченні іноземної мови. ІI International Interdisciplinary Conference Language, Business and Law, Intercultural Communication: Challenges of Today, Kyiv (Ukraine), 7‑8 May. К., 2021. С. 121–125
8. Стандарт державної мови «Українська мова як іноземна. Рівні загального володіння А1 – С2». К. : Нацкомісія зі стандартів державної мови, 2024. 139 с.
9. Флешкартки: ефективний спосіб запам’ятовування ключової інформації. URL: https://vseosvita.ua/c/news/post/16394 (дата звернення: 30. 12. 2024)
10. Цукор Л. Флеш-картки у навчальному процесі: коли знання можна побачити. URL: https://naurok.com.ua/post/flesh-kartki-u-navchalnomu-procesi-koli-znannya-mozhna-pobachiti (дата звернення: 06. 01. 2025).
11. Швець Г.Д. Теорія і практика навчання української мови іноземних студентів гуманітарних спеціальностей : монографія. К. : Фенікс, 2019. 529 с.
12. Янишин О.К., Заруба І.Д. Дидактичні можливості онлайн-сервісу QUIZLET у навчанні іншомовної термінології зі сфери глобалізації. Current trends in the development of science and practice. Abstracts of XVІІ International Scientific and Practical Conference. Haifa, Israel 2021. P. 158–160. URL: https://bit.ly/3gc4y3q (дата звернення: 05. 01. 2025).