ЕКОЛОГІЧНА КАЗКА В СИСТЕМІ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ДІТЕЙ І ЮНАЦТВА: ТИПОЛОГІЯ, ФУНКЦІЇ

Ключові слова: література для дітей і юнацтва, авторська казка, екологічна компетентність, екологічна проблематика, тема, типологія й функції художнього твору

Анотація

У статті розглянуто динаміку екологічної проблематики в українській авторській казці новітнього періоду. Наголошено на актуальності питання, що пов’язано із сучасною екологiчною ситуацією у світі, важливістю формування екологічної компетентності дитини шляхом розвитку ціннісних орієнтацій і природоохоронної практики. Схарактеризовано новітні літературознавчі студії з означеного питання, шлях входження екологічної проблематики в українську літературу для юного читача. Відзначено, що в авторській казці вона здебільшого реалізована в межах групи казок на природознавчу тему. Її витоки – казкові твори І. Франка, Б. Грінченка, М. Коцюбинського. Виявлено, що казки ХХ ст. (О. Іваненко, В. Сухомлинський, О. Зима, О. Буцень, Д. Чередниченко, В. Нестайко) сприяють пізнанню дітьми закономірностей розвитку природи, стимулюють до самостійних спостережень за її подіями й фактами; у них виразно проступає пропедевтично-дидактичний аспект. Звернено увагу на те, що в українській авторській казці ХХІ ст. послаблений дидактизм і моралізаторство, а засоби казкової поетики підпорядковані формуванню екологічного світогляду, розвитку базових екологічних знань юних читачів. З метою ілюстрації типологічних особливостей і функцій казкового тексту проаналізовано твори Валерія Шевчука, Катерини Міхаліциної, Юлії Смаль, Івана Андрусяка, Катерини Єгорушкіної, Ольги Купріян. Виявлено, що функційні можливості авторської казки розширюються з огляду на її жанрові різновиди. У них представлено пізнавально-розвивальну (засвоєння знань про природу, взаємодію людини і природи), ілюстративно-естетичну (зображення природних явищ, краси флори й фауни), розважальну (захопливі пригоди казкових персонажів), комунікативну (ініціювання діалогу щодо проблем погіршення стану навколишнього середовища, усвідомлення власної причетності до екологічних проблем), виховну (формування й розвиток шанобливого ставлення до природи, навичок екологічно доцільної поведінки) функції.

Посилання

1. Державний стандарт початкової освіти. Офіційний портал Верховної Ради України : веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 14.06.2024).

2. Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти), 2021. 38 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 15.06.2024).

3. Дяченко-Богун М.М., Оніпко В.В., Іщенко В.І. Теорія і практика екологічної освіти : навчальний посібник для студентів денної форми навчання за напрямом підготовки: 101 «Екологія». Полтава, 2019. 85 с.

4. Ткачук М. Людина і природа в українській літературі крізь призму екокритики. Дивослово. 2011. № 6. С. 52–56.

5. Бєлєнька Г.В. Розвиток дошкільника в процесі набуття ним еколого-природничої компетентності. Київ : Генеза, 2013. 231 с.

6. Еколітература. ВікіпедіЯ: веб-сайт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0 (дата звернення: 10.06.2024).

7. Slovic S. Literature. A Companion to Environmental Philosophy. Malden, Oxford : Blackwell Publishing Ltd., 2001. P. 251–263.

8. Вертиполох О. Екокритика як модель інтерпретації сучасного художнього тексту (на матеріалі романістики Євгена Пашковського). Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 36. Том 1. С. 122–127.

9. Куманська Ю.О. Екологічні аспекти сучасної літератури для дітей (на матеріалі прози З. Мензатюк, О. Ільченка, І. Андрусяка) : дис. … канд. філол. наук : 10.01.01 / Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2021. 224 с.

10. Кизилова В. Динаміка української прозової літературної казки : монографія. Київ : Талком, 2020. 211 с.

11. Кизилова В.В. Художня специфіка української прози для дітей та юнацтва другої половини ХХ століття : монографія. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2013. 400 с.

12. Шевчук В. Панна квітів : казки моїх дочок. Київ : Веселка, 1990. 184 с.

13. Міхаліцина К. Хто росте у парку : хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 1, 2 класах серії «Шкільна бібліотека» / укладач Т. Стус. Львів, 2016. С. 148‒153.

14. Міхаліцина К. Хто росте у лісі. Львів : Видавництво Старого Лева, 2019. 40 с.

15. Смаль Ю. Казка про Горошку. Бібліотека української літератури. УкрЛіб : веб-сайт URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=20119 (дата звернення: 04.06.2024).

16. Андрусяк І. Казочка про Зайчикову знахідку. Бібліотека української літератури. УкрЛіб : веб-сайт URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=25978 (дата звернення: 04.06.2024).

17. Єгорушкіна К. Арчі : екоказка. Оттава, 2019. 20 с.

18. Купріян О. Боброго ранку. Харків : Ранок, 2019. 64 с.
Опубліковано
2024-09-17