МІСТИЧНІ ЕЛЕМЕНТИ В РОМАНІ «ДРУГЕ ТІЛО» МИЛОРАДА ПАВИЧА
Анотація
Сербський постмодерніст Милорад Павич після численних експериментів з формою (роман у вигляді словника, кросворду, клепсидри, скрині, астрологічного путівника, роману карт таро й роману-дельти) у пізньому періоді творчості повернувся до традиційного жанру. У 2006 р. побачив світ останній великий прозовий твір письменника «Друге тіло» з авторським підзаголовком «побожний роман», який засвідчує відхід від радикальних формальних експериментів, обмежене використання постмодерністських домінант і застосування автобіографічних маркерів. У статті особливу увагу зосереджено на аналізі поетикальної формули роману, яку складають реалізація концепту «смерті автора» через маскування авторства, інтертекстуальність, наявність історичного й фантастичного компонентів, багатозначність, що дає можливість альтернативних інтерпретацій, і застосування ігрового принципу. Наголошено, що для сербського постмодерніста процес читання – це інтерпретативна діяльність, під час якої читач стає творчим співучасником текстуальної гри. З’ясовано, що внутрішню архітектурну єдність роману забезпечує наскрізний мотив пошуку (дослідження таємниці другого тіла й інформації про магічний обряд із перснем), який є об’єднавчим фактором для трьох сюжетних ліній. У кожному з трьох сюжетів протагоністи – це подружні пари (з Белграда, Венеції та Сентендре), любовні пригоди яких забезпечують динаміку художнього тексту. У тексті реалізовано бінарні опозиції: чоловіче/жіноче, тіло/душа, смерть/вічність, минуле/майбутнє, небесне/ земне, добро/зло, божественне/демонічне, краса/потворність. Установлено, що роман насичений фантастикою і містикою, знаками, езотеричними символами, які ускладнюють рецепцію роману. Аналізуються також демонічні персонажі, магічні обряди, містичні події, які забезпечують інтелектуальну цікавість і дають змогу розгортати інтерпретаційні схеми. Зроблено висновок, що М. Павич запрошує читачів до захопливої літературної подорожі, яка виходить за рамки традиційного прочитання тексту, і так розширює горизонти рецепції художнього твору.
Посилання
2. Huk Z. The image of an architect and masonic symbols in works by Milorad Pavić. Respectus Philologicus. Vilnius : Vilnius University Press. 2021. Vol. 39 (44). Р. 101–109. URL https://www.journals.vu.lt/respectusphilologicus/article/view/22316 (дата звернення: 17.06.2024).
3. Јеротић В. У потрази за «Другим телом» и другим временом. Павићеви палимпсести : зборник радова. Бајина Башта, 2010. 176 с.
4. Kaplan S. Tarot Classic. New York : Grosset & Dunlap, 1973. 240 s.
5. Куннас Т. Зло. Розкриття сутності зла у літературі та мистецтві. Львів : Видавництво Анетти Антоненко ; Київ : Ніка-Центр, 2015. 288 с.
6. Lopušina M. Masoni u Srbiji. Beograd : Knjiga komerc, 2010. URL https://www.lopusina.com/2016/07/24/masoni-u-srbiji (дата звернення: 17.06.2024).
7. Поповић Р. Први писац трећег миленија. Животопис Милорада Павића. Београд : Дерета, 2002. 233 с.
8. Pavić M. Drugo telo : pobožni roman. Beograd : Dereta, 2006. 323 s.
9. Рабреновић М. И ми вампира за трку имамо. URL: https://jezikofil.rs/i-mi-vampira-za-trku-imamo/ (дата звернення: 17.06.2024).
10. Радуловић Н. Између игре и иницијације. Павић и наслеђе европског езотеризма. Зборник Матице српске за књижевност и језик. № 60 (2). С. 437–459. URL: https://www.ceeol.com/search/articledetail?id=690259 (дата звернення: 17.06.2024).
11. Tartini G. Violin Sonata in G minor. URL https://en.wikipedia.org/wiki/Violin_Sonata_in_G_minor_(Tartini) (дата звернення: 18.06.2024).
12. Татаренко А. Поетика форми в прозі постмодернізму (досвід сербської літератури). Львів : ПАІС, 2010. 544 с.
13. Штейнбук Ф. Конвергенція тілесних мікротопосів у сучасній світовій літературі. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2014. 248 с.