ІНТЕРВ’Ю ЯК ДЖЕРЕЛО РОЗВИТКУ МОВНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ

Ключові слова: бесіда, діалог, дискусія, діалогічні жанри, інтерв’ю, інтерв’ю-портрет, методи дедукції-індукції, мовна грамотність, мовна комунікація, мовна культура, телевізійний нарис

Анотація

Стаття розкриває феномен інтерв’ю як діалогічного жанру в засобах масової комунікації. Автори використовують теорію, практику журналістської майстерності та соціологічні дослідження для створення нової класифікації видів інтерв’ю, зазначають умови, за яких відбувається інтерв’ю. Особливу увагу приділено інтерв’ю-портрету, який належить до телепубліцистичних нарисів, презентовано ознаки інтерв’ю-портрета та його підвиди. Стаття описує, як створити цей жанр за вимогами психології взаємин між адресантом та адресатом, та як використовувати методи дедукції-індукції для підготовки інтерв’ю-портрета. Автори розглядають різні аспекти підготовки й проведення інтерв’ю-портрета, звертаючи увагу на риторику адресата, його вербальні та невербальні комунікації, щоб донести до глядача якнайбільш повну та об’єктивну картину життя та думок героя, а також дійшли висновку, що до всіх видів інтерв’ю є спільні вимоги. У статті автори акцентують увагу на тому, що журналісти-професіонали повинні дотримуватися мовних норм та стандартів, аби забезпечити чітке та зрозуміле висловлювання, а використання питомо українських слів сприяє збереженню та розвитку української мови. Результатом дослідження стала систематизація різних видів інтерв’ю та розроблення методики підготовки й проведення інтерв’ю-портрета. Стаття є корисним джерелом для журналістів, викладачів та студентів журналістики, які бажають збільшити свої знання та навички у проведенні інтерв’ю, зокрема, інтерв’ю-портретів.

Посилання

1. Симоніна Н. Класифікація сучасного телевізійного інтерв’ю. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2012. Вип. 27. С. 180–184.

2. Гарачковська О.О. Жанрові особливості інтерв’ю у сучасному інформаційному просторі. Український інформаційний простір. 2021. № 1(7). С. 86–93. URL: https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(7). 2021.233879.

3. Семенюк О.А., Паращук В.Ю. Основи теорії мовної комунікації. Київ : Вид. центр Академія, 2010. 240 с.

4. Етимологічний словник української мови: В 7 т. Т. 1: А–Г / ред. кол.: О.С. Мельничук (гол. ред.), І.К. Білодід, В.Т. Коломієць, О.Б. Ткаченко ; АН УРСР. Ін-т мовознавства ім. О.О. Потебні. Київ : Наукова думка, 1982. 632 с.

5. Gianni Guastella. Word of Mouth: Fama and Its Personifications in Art and Literature from Ancient Rome to the Middle Ages. Oxford : Oxford University Press, 2017. 177 р.

6. Нік Морган. Сигнали впливу. Як переконувати і контролювати людей. Київ : Видавництво Харків, 2015. 256 с.

7. Телевізійна та радіожурналістика : збірник наукових праць. Вип. 9. Ч. 1 / гол. ред. В.В. Лизанчук. ЛНУ ім. І. Франка, 2010. 384 с.

8. Дорошенко С.І., Дудик П.С. Вступ до мовознавства. Київ : Вища школа, 1974. С. 218–235.

9. Сербенська О., Волощак М. Актуальне інтерв’ю з мовознавцем: 140 запитань і відповідей. Київ : Просвіта, 2001. 204 с.

10. Літературознавча енциклопедія: У двох томах. Т. 2 / авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 634 с.

11. Лексикон загального та порівняльного літературознавства / гол. ред. А. Волков. Буковинський центр гуманітарних досліджень. Чернівці : Золоті литаври, 2001. 634 с.

12. Яковець А. Телевізійна журналістика: теорія і практика : підручник / А.В. Яковець. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2007. 240 с.

13. Карпенко В.О. Журналістика: основи професіональної комунікації : навчальний посібник для студентів ВНЗ. Київ : Нора-прінт, 2002. 348 с.
Опубліковано
2023-06-07