ІНТЕРВ’Ю ЯК ДЖЕРЕЛО РОЗВИТКУ МОВНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ
Анотація
Стаття розкриває феномен інтерв’ю як діалогічного жанру в засобах масової комунікації. Автори використовують теорію, практику журналістської майстерності та соціологічні дослідження для створення нової класифікації видів інтерв’ю, зазначають умови, за яких відбувається інтерв’ю. Особливу увагу приділено інтерв’ю-портрету, який належить до телепубліцистичних нарисів, презентовано ознаки інтерв’ю-портрета та його підвиди. Стаття описує, як створити цей жанр за вимогами психології взаємовідносин між адресантом та адресатом та як використовувати методи дедукції-індукції для підготовки інтерв’ю-портрета. Автори розглядають різні аспекти підготовки й проведення інтерв’ю-портрета, звертаючи увагу на риторику адресата, його вербальні та невербальні комунікації, щоб донести до глядача якнайбільш повну та об’єктивну картину життя та думок героя, а також доходять висновку, що до усіх видів інтерв’ю є спільні вимоги. У статті автори акцентують увагу на тому, що журналісти-професіонали повинні дотримуватися мовних норм та стандартів, аби забезпечити чітке та зрозуміле висловлювання, а використання питомо українських слів сприяє збереженню та розвитку української мови. Результатом дослідження стала систематизація різних видів інтерв’ю та розроблення методики підготовки й проведення інтерв’ю-портрета. Стаття є корисним джерелом для журналістів, викладачів та студентів журналістики, які бажають збільшити свої знання та навички у проведенні інтерв’ю, зокрема інтерв’ю-портретів.
Посилання
2. Гарачковська О. Жанрові особливості інтерв’ю в сучасному інформаційному просторі. Український інформаційний простір. № 1 (7). 2021. С. 86–93. URL: https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(7).2021.233879.
3. Семенюк О.А., Паращук В.Ю. Основи теорії мовної комунікації : навчальний посібник. Київ : ВЦ «Академія». 2010. 240 с.
4. Етимологічний словник української мови / Ін-т мовознавства ім. О.О. Потебні. Київ : Наукова думка, 1982. Т. 7. 632 с.
5. Нік Морган. Сигнали впливу. Як переконувати і контролювати людей. Київ : Видавництво Харків, 2015. 256 с.
6. Лизанчук В.В. Телевізійна та радіожурналістика : зб. наук. праць. Вип. 9. Ч. 1 / гол. ред. ЛНУ ім. І. Франка, 2010. 384 с.
7. Дорошенко С.І., Дудик П.С. Вступ до мовознавства. Київ, 1971. С. 6.
8. Сербенська О., Волощак М. Актуальне інтерв’ю з мовознавцем: 140 запитань і відповідей. Київ : ВЦ «Просвіта», 2001. 204 с.
9. Ковалів Ю. Літературознавча енциклопедія у 2 т. Київ : ВЦ «Академія», 2007. Т. 1 : А – Л. С. 260.
10. Волков А. Лексикон загального та порівняльного літературознавства . Чернівці : Золоті литаври, 2001. С. 151–634.
11. Яковець А. Телевізійна журналістика: теорія і практика : підручник. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2007. 240 с.
12. Карпенко В.О. Журналістика: основи професіональної комунікації : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. за спец. «Журналістика» / М-во освіти і науки України, Київ, нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Ін-т журналістики. Київ, 2002. 348 с.