INFLUENCE OF THE HUMAN FACTOR ON ENSURING THE STABILITY AND RELIABILITY OF TRANSPORT AND LOGISTICS SYSTEMS DURING THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR
Abstract
Introduction. The development of society and scientific and technological progress strengthens the role of the human factor in ensuring the stability and reliability of transport and logistics systems. Moreover, the number of determinants that negatively affect the state of the human factor and the level of acceptable risk in the transport sector is currently growing in the martial law in Ukraine. Purpose. The purpose of the article is to identify the nature and components of the human factor and the peculiarities of its action in the transport and logistics system in peacetime and wartime. Methods. The following set of scientific methods was used in the study of human factor: analysis of scientific and technical literature and regulatory framework, dialectical method, structural analysis, systemic and synergetic approaches, general logical methods and scenario approach. Results. The article determines the human factor that can negatively affect the functioning of the transport and logistics system or increase the risk of adverse conditions. The components of the human factor were identified, and a set of practical tasks to be solved by the transport and logistics company for human factor management was analyzed. It has been proven that in peacetime the minimization of human impact on the transport and logistics system can be achieved through the creation and implementation of a safety management system, including anthropometric driver training, and process automation such as modern Transport Management System (TMS) to help the driver and monitor the environment in order to identify hazards in advance and prevent them. Scientific novelty. Risk factors associated with the action of the human factor on transport, which increase the occurrence of adverse events during the war in Ukraine, have been determined. Practical significance. Measures to establish a human factor risk management system for a transport and logistics company in wartime were proposed.
Downloads
References
2. Гилка У.Л. Виявлення ролі людського фактору в аварійності морського транспорту. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті : зб. наук. праць, 2020. № 1 (70). С. 31–43.
3. Каменєв О. Ю. Проблематика підходів до дослідження безпеки використання ергатичних систем керування на залізничному транспорті / О. Ю. Каменєв // Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. 2013. Вип. 2. С. 7–16.
4. Надёжность железнодорожных операторов как фактор безопасности движения / В. Г. Брусенцов, М. И. Ворожбиян, О. В. Брусенцов, И. И. Бугайченко, А. В. Гончаров. Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2009. № 2. С. 68−72.
5. Бочковський А.П. «Людський фактор» та ризик виникнення небезпек: випадковість чи закономірність : монографія. Одеса : Юридична література, 2015. 132 с.
6. Іллюк О. О. Людський фактор військових формувань: зміст оцінювання та прогнозування : монографія. Харків : Акад. ВВ МВС України, 2012. 252 с.
7. Сидоренко Г.Г, Никифорова О. А. Людський чинник як основа безпеки руху залізничного транспорту: аналітичний огляд. URL: http://tstt.diit.edu.ua/article/view/24457/pdf_30
8. Батіг А. В., Кузишин А. Я. «Людський фактор» як основна причина залізнично-транспортних пригод. Теорія та практика судової експертизи та криміналістики. Випуск 19. С. 320–328.
9. Степанов, О.В. Концепція безпеки автомобільних транспортних засобів у транспортному процесі з урахуванням закономірностей впливу фактора людини : дис. … д-ра техн. наук : 05.22.01. Харків, 2019. 477 с.
10. Загуменна Н. В. Людський фактор та специфіка його активізації у соціально-філософських дослідженнях. Альманах. Філософські проблеми гуманітарних наук. 2010. № 16. С. 68–72.
11. Бочковський, Андрій Петрович. Наукові основи управління ризиками виникнення професійних небезпек : дис. … д-ра техн. наук : 05.26.01. Одеса, 2019. 385 с.
12. Собкова Н.Д. Мінімізація впливу людського фактора в системі державного фінансового контролю. Науковий огляд. № 2 (23), 2015. С. 5.
13. Meister D. Human factors: theory and practice. New York, 1971.
14. Панасюк І.В., Микитенко Л.І., Данилевич Н.С. Людський фактор у формуванні безпеки праці людини. Технології та дизайн. 2012. № 2 (3) С. 3.
15. Лотоцька Н. Кількість жертв ДТП на Рівенщині зросла до 26 осіб, постраждало 12 людей. URL: https://lb.ua/society/2022/05/04/515655_kilkist_z hertv_dtp_rivnenshchini.html
16. Временное смягчение режима работы и отдыха водителей в Польше. URL: https://trans.info/ru/vremennoe-smyagchenie-rezhima-rabotyi-iotdyiha-voditeley-278398
17. Regulation (EC) No 561/2006 of the European Parliament and of the Council of 15 March 2006 on the harmonization of certain social legislation relating to road transport and amending Council Regulations (EEC) No 3821/85 and (EC) No 2135/98 and repealing Council Regulation (EEC) No 3820/85. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex: 32006R0561
18. Микитюк І. Оцінка ризиків у системі внутрішнього фінансового контролю. Вісник КНТЕУ. 2011. № 3. С. 42–50.