DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCIES AMONG CADET-SHIP MECHANICS: PHYSICAL EXPERIMENT, CHATGPT, AND ANALYSIS OF THE USE OF PYROMETERS IN SHIP SYSTEMS

Keywords: thermal radiation, physical experiment, artificial intelligence, ship system pyrometers.

Abstract

Introduction. The work substantiates the need to deepen the knowledge of cadet-ship mechanics in the field of the phenomena and laws of thermal radiation by conducting a physical experiment and using an artificial intelligence system. The problem of insufficient connection between the theoretical knowledge of cadets and the practical application of that knowledge in ship system equipment is described. The purpose of this work is to develop the professional competencies of cadet-ship mechanics through the study of the thermal radiation phenomenon and the use of ChatGPT to search for information about the use of pyrometers in ship systems. Results. The technique has been developed and tested. The technique describes a laboratory study of the thermal radiation phenomenon. Using ChatGPT, we searched for information about the types, advantages, disadvantages, and applications of ship pyrometers. We then analyzed this information and developed a multi-aspect classification scheme for ship pyrometers. Conclusions. The work utilizes a cross-disciplinary approach that combines theoretical knowledge and practical skills in the fields of physics, information technology, and systems analysis. The activity-based methodology proposed in this work has enabled the development of professional competencies among cadet-ship mechanics and led to a 16% increase in overall success rates and an 11% improvement in exam scores. The advantages of the ChatGPT AI system have been identified, but the inability of AI to operate in complex management systems without human involvement due to the impossibility of predicting and teaching the system for all possible situations and events has been noted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Михайленко В.І., Білоус В.М., Поповський Ю.М. Загальна фізика : навчальний посібник. Одеса : ВидавІнформ ОНМА, 2012. 475 с.

2. Петченко О.М., Сисоєв А.С., Назаренко Є.І. Загальні основи фізики. Навчальний посібник з курсу «Фізика». Харків : ХНУМГ, 2007. 224 с.

3. Кучерук І.М., Горбачук І.Т. Загальний курс фізики: У 3 т. : навч. посіб. для студ. вищ. техн. і пед. закл. освіти. Т. 3. Оптика. Квантова фізика / за ред. І.М. Кучерука. Київ : Техніка, 1999. 520 с.

4. Як працювати з Google Spreadsheets. URL: https://netpeak.net/uk/ blog/povniy-gayd-iz-roboti-z-google-spreadsheets/ (дата звернення: 01.04.2023).

5. Welcome to ChatGPT. URL: https://chat.openai.com/ (дата звернення: 01.02.2023).

6. Посібник з ChatGPT: Шість основних стратегій швидкого введення запитів для кращих результатів. URL: https://24tv.ua/tech/shist-strategiyefektivnogo- vvedennya-zapitiv-dlya-krashhih-rezultativ_n2261585 (дата звернення: 01.04.2023).

7. Як використовувати ChatGPT для навчання. П’ять етичних способів, які будуть для вас корисними. URL: https://techno.nv.ua/ukr/it-industry/ chatgpt-dlya-navchannya-50316103.html (дата звернення: 01.04.2023).

8. Виноградов-Салтиков В.О., Єщенко О.І., Бірюков Д.В. Особливості вимірювання температури пірометрами. Навчальний посібник. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 35 с. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/ 123456789/47724/1/Teplotekhnichni_vymiriuvannia_Osoblyvosti_ vymiriuvannia_temperatury_pirometramy.pdf (дата звернення: 01.04.2023).

9. Як користуватись Google Docs? ІНСТРУКЦІЯ. URL: https://cybercalm. org/novyny/yak-korystuvatys-google-docs-instruktsiya/ (дата звернення: 01.04.2023).

10. Google Forms – від простого до найпростішого. URL: https://elit-web. ua/ua/blog/google-forms (дата звернення: 01.04.2023).
Published
2023-10-12
How to Cite
Yaremchuk, S., & Maslov, I. (2023). DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCIES AMONG CADET-SHIP MECHANICS: PHYSICAL EXPERIMENT, CHATGPT, AND ANALYSIS OF THE USE OF PYROMETERS IN SHIP SYSTEMS. Transport Development, (3(18), 179-195. https://doi.org/10.33082/td.2023.3-18.15
Section
MARITIME AND INLAND TRANSPORT