КОГНІТИВНИЙ ВИМІР ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ВІРША В. БЛЕЙКА «THE CHIMNEY SWEEPER» (SONGS OF INNOCENCE)

Ключові слова: Вільям Блейк, The Chimney Sweeper, критична інтерпретація, когнітивна поетика, фрейм, концептуальна метафора, образна схема

Анотація

Статтю присвячено дослідженню полісемантизму вірша Вільяма Блейка «The Chimney Sweeper» зі збірки «Songs of Innocence». Цей твір глибоко оприявнює соціальні проблеми та художню багатогранність, висвітлюючи трагічне становище дітей-сажотрусів у тогочасному англійському суспільстві, порушуючи питання дитячої експлуатації, релігійної свідомости та втраченої невинности. Незважаючи на неабияку кількість наукових розвідок, які проаналізували вірш у таких аспектах як суперечливість морального судження, парадоксальну природу розради, взаємодію тексту з візуальним оформленням, вплив мови на ідеологічну індоктринацію, історичні алюзії та соціальний контекст, критику церковного дискурсу, марксистські інтерпретації та аналіз метафор, утім когнітивні механізми, що формують глибинну емоційну рецепцію, залишаються недостатньо висвітленими. У роботі виділено ключові фрейми, що формують читацьке сприйняття: «дитяча праця та експлуатація» (розкриває жорстокі реалії буття дитини та відсутність батьківського захисту); «релігійна розрада та хибна свідомість» (показує роль релігії у формуванні світогляду пригноблених та їхнє пасивне прийняття долі); «втрачена невинність та природа» (створює контраст із жорстокою реальністю, символізуючи втрачену свободу та гармонію). Досліджено концептуальні метафори, які представлені в образі «чорних трун», димоході як місці ув’язнення, звільненням та омиванням у річці дегуманізацєю дитячого життя. Виявлено ключові образні схеми: «вмістилище» (димохід як контейнер); «шлях» (як буквальний рух димарями, так і метафоричний шлях до спасіння); «сила» / «опір» (висвітлює дисбаланс влади та внутрішню стійкість дітей); та «вертикальність» (рух у димарях і розрив між приниженим становищем та омріяним світом свободи). Застосування когнітивно-лінгвістичного аналізу вможливило інтегрування різних інтерпретацій вірша, показавши, як тілесне, емоційне та духовне сплітаються в єдину когнітивну модель людської взаємодії. Перспективи подальших досліджень полягають у порівняльному аналізі українських перекладів творів Вільяма Блейка.

Посилання

1. Batool F., Lodhi M. A. Marxist Perspective in “The Chimney Sweeper” by William Blake. Human Nature Journal of Social Sciences. 2023. № 4 (1). P. 555-567. DOI: https://doi.org/10.71016/hnjss/0vnptk61

2. Blake W. The Chimney Sweeper. Songs of Innocence: Copy Z. Object 21 [Illustration]. URL: https://blakearchive.org/copy/s-inn.z?descId=s-inn.z.illbk.21

3. Gardner S. Blake’s Innocence and Experience Retraced. New York: St. Martin’s, 1986. 212 p. URL: https://archive.org/details/blakesinnocencee0000gard

4. Gillham D. G. Blake’s Contrary States. The ‘Songs of Innocence and of Experience’ as Dramatic Poems. Cambridge: Cambridge University Press, 1966. 260 p. URL: https://archive.org/details/blakescontraryst0000unse

5. Hirsch E. D. Jr. Innocence and Experience: An Introduction to Blake. New Haven and London: Yale University Press, 1964. 355 p. URL: https://archive.org/details/innocenceexperie0000hirs

6. Jones J. H. Blake on Language, Power, and Self-Annihilation. New York: Palgrave Macmillan, 2010. 235 p.

7. Larrissy E. William Blake. New York: Basil Blackwell, 1985. 166 p. URL: https://archive.org/details/williamblake0000larr

8. Leader Z. Reading Blake’s Songs. Boston, London, and Henley: Routledge & Kegan Paul, 1981. 259 p.

9. Malik A., Malik A., Waheed M. Exploring Marginalization and Social Injustice: A Critical Discourse Analysis of William Blake’s “The Chimney Sweeper”. Review of Education, Administration and Law. 2025. № 8 (1). P. 87-97. DOI: 10.47067/real.v8i1.408

10. Rovira J. Blake and Kierkegaard: Creation and Anxiety. London, New York: Continuum, 2010. 184 p.

11. The Complete Poetry & Prose of William Blake / ed. by D. V. Erdman. New York: Anchor Books, 1988. 1018 p.

12. Tomlinson A. Songs of Innocence and of Experience by William Blake. London: Macmillan Education, 1987. 88 p.
Опубліковано
2025-10-27
Розділ
Статті