«ПРОСТО ДІТИ» ПАТТІ СМІТ: КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИЙ ПРОСТІР РОМАНУ

Ключові слова: простір літератури, сучасна література, художній часопростір, мистецтво, репрезентація

Анотація

Статтю присвячено аналізу художнього простору в сучасній літературі, а саме – у мемуарній романістиці. З теоретичного погляду увагу зосереджено на розмаїтті вивчення простору в мистецтвознавстві та літературознавстві: від класиків наукової думки до сучасних дослідників культури та літератури. Увагу сфокусовано не суто на традиційному вивченні, наприклад, хронотопу (як на дослідженні часу, простору, їх поєднання та впливу на тканину художнього тексту, персонажів, сюжет тощо), а на розгляді ролі та функцій культурно-мистецького простору в літературному тексті. Визначено, що культурно-мистецький простір «працює» на різних рівнях репрезентації, вказує на риси ідентичності персонажів, може формувати бекграунд особистості та середовища. Цікавою є ситуація, коли культурно-мистецький простір не так доповнює світ персонажів, як, наприклад, контрастує з їхніми цінностями й уявленнями про життя. Такий простір навіть може вказувати на конфліктні перетини і бути базисом системи конфліктів, що, у свою чергу, може стати рушієм сюжету, наприклад, у романі. За зразок для аналізу було обрано роман Патті Сміт «Просто діти». Культурно-мистецький простір роману-спогадів «Просто діти» від «хрещеної матері панку» є досить строкатим, наповнений богемною атмосферою на всіх рівнях тексту, починаючи з елементів паратексту, включаючи інтертекстуальниий вимір. У цьому «романі життя» перетинаються безліч просторів, як суто хронотопів, так і культурно-мистецьких, що спричиняє визначений набір художніх образів, що конструює текст і розвиває сюжет, зміни в розвитку характерів героїв і, безумовно, цікавим фактом є те, що цей текст поєднує в собі фікційне та документальне начала, що свідчить про те, що художній простір є частково «свідком» подій, а не тільки географічним чи символічним художнім простором, що робить процес кодування-декодування багатошаровим, дає змогу «зануритись» у репрезентовану в тексті епоху глибше.

Посилання

1. Білоус П. Поняття «простір літератури» у сучасному літературознавстві. Літературний процес: методологія, імена, тенденції. 2015. С. 7–10. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Litpro_2015_5_4 Litpro_2015_5_4.pdf.

2. Мистецтво і культура міста: наукові діалоги : колективна монографія. Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2024. 164 с.

3. Червенко К. Еволюція поняття художнього простору в історико-культурному ракурсі. Культура України. 2012. Вип. 38. URL: https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura38/09.pdf.

4. Троєльнікова Л. Соціально-культурні основи художнього простору в культурологічній парадигмі дослідження. Теорія та історія культури. С. 50–57. URL: https://www.culturology.academy/wp-content/uploads/KD3_Troielnikova.pdf.

5. Томбулатова І., Акімов В. «Танжер» Й. Козленка: код сенсорики простору. Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences : VII International Scientific and Practical Conference, Cambridge, October 18, 2024. Cambridge ; Vinnytsia : P.C. Publishig House & UKRLOGOS LLC, 2024. P. 238–244. DOI: 10.36074/logos-18.10.2024.

6. Сидор-Гібелинда О. Просто діти. Критика : часопис. 2019. URL: https://krytyka.com/ua/reviews/prosto-dity.

7. Сміт П. Просто діти. Харків : Vivat, 2019. 320 c.
Опубліковано
2025-02-27
Розділ
Статті