РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ КОНЦЕПТУ SPEECH В АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ ТА МОВЛЕННІ
Анотація
У статті досліджується концепт SPEECH як одна з базових категорій у когнітивній лінгвістиці, що має багатогранне семантичне навантаження. Метою роботи є встановлення особливостей репрезентації цього концепту в англійській мові та мовленні через аналіз його етимології, лексико-семантичної структури, а також фразеологічних і афористичних проявів. Дослідження ґрунтується на матеріалах тлумачних і фразеологічних словників, а також афоризмів, що містять компонент, пов’язаний із мовленням. Етимологічний аналіз демонструє, що лексема “speech” має англосаксонське походження і є похідною від давньоанглійського дієслова “sprecan” («говорити»). Початкове значення слова мало ономатопеїчний характер і пов’язувалося зі звуконаслідуванням природних звуків. У сучасній англійській мові номінатема “to speak/speech” відображає мовлення як процес і продукт, що втілює внутрішній зміст через артикульовані звуки. У статті запропоновано когнітивну модель мовлення як предикатно-актантної структури, де агенс (мовець) та пацієнс (слухач) взаємодіють за визначених умов (сірконстант), як-от спосіб і мета дії. Аналіз англійських фразеологізмів виявив багатогранність концепту SPEECH у різних аспектах. Фразеологізми, як-от “speak volumes” («говорити без слів») або “silence is golden” («мовчання – золото»), передають не лише лексичне значення, а й культурно специфічне розуміння мовлення. Афоризми, наприклад, “The pen is mightier than the sword” («Перо сильніше за меч»), наголошують на впливовості слова та відповідальності за його використання. Отримані результати підкреслюють, що концепт SPEECH поєднує когнітивні, соціокультурні та комунікативні аспекти, демонструють його значущість для англомовної культури. Отримані результати сприяють глибшому розумінню мовленнєвої діяльності як складного феномену, що об’єднує мову, культуру та мислення.
Посилання
2. Aitchinson J. The Seeds of Speech: Language Origin and Evolution. Cambridge : CUP, 1996. 281 p.
3. Corballis M.C. From hand to mouth: The origins of language. Princeton, 2002. 257 p.
4. Evans N., Levinson St. The Myth of language universals: Language diversity and its importance for cognitive science. Behavioral and Brain Sciences. 2009. № 32. P. 429–492. DOI: 10.1017/s0140525x0999094x.
5. Jackendoff R. Foundations of Language: Brain, meaning, grammar, evolution. Oxford : OUP, 2002. 485 p.
6. Smagliy V. Types of communicative activities and communication for the information exchange as linguo-cognitive aspect of the SPEECH concept. Science and Education a New Dimension. Philology. 2018. Issue 182. VI (53). P. 43–46. https://doi.org/10.31174/SEND-Ph2018-182V153-11.
7. Online Webster dictionary. URL: https://www.merriam-webster.com/ (дата звернення: 10.12.2024).
8. Online Macmillan dictionary. URL: http://www.macmillandictionary.com/ (дата звернення: 10.12.2024).
9. Online Oxford dictionary. URL: https://en.oxforddictionaries.com/ (дата звернення: 10.12.2024).