МІЖКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У РЕАЛІЯХ ГЛОБАЛІЗОВАНОГО СВІТУ

Ключові слова: міжкультурна компетентність, міжкультурна комунікація, глобалізаційні процеси, мультикультуралізм, мовна освіта, мовна особистість, мовна картина світу, міжкультурний діалог

Анотація

У статті досліджується феномен міжкультурної компетентності як важливого чинника продуктивної міжкультурної взаємодії в умовах глобалізованого світу. Зростання міжнародних контактів сприяє інтеграції в усіх сферах життя, зокрема активному культурному обміну, але водночас може призводити до непорозумінь через відмінності в цінностях, традиціях і способах комунікації. Це актуалізує на сучасному етапі розвитку людства проблему формування міжкультурної компетентності як ключової складової частини успішної міжкультурної комунікації. Розглянуто та проаналізовано різні підходи до трактування поняття «міжкультурної компетентності», запропонованого провідними вітчизняними та зарубіжними науковцями. Також виділено основні структурні компоненти цього явища: когнітивність (знання про культуру, соціальні норми, мовні особливості, сприйняття психологічних, соціальних i культурних відмінностей, обов’язкове дотримання етикетних норм своєї та іншої культури); афективність (емпатія, толерантність, відкритість до різноманіття, толерантність, психологічне налаштування на кооперацію із представниками інших культур); поведінковість (уміння адаптувати стиль спілкування, розрізняти колективні й індивідуальні якості в комунікативній поведінці представників інших культур, долати культурні бар’єри та стереотипи). Особливу увагу приділено ролі мовної освіти у формуванні міжкультурної компетентності, оскільки знання іноземних мов і ознайомлення з культурою носіїв мови, яка вивчається, значно розширюють можливості культурної взаємодії. Як дієвий чинник розвитку особистості в полікультурному просторі та явище духовного життя людства іноземна мова виконує головну роль – сприяння процесу комунікації, соціалізації, професіоналізації та соціальної адаптації. Розглянуто сучасні педагогічні методики, які сприяють розвитку міжкультурних навичок і є запорукою формування міжкультурної компетентності. Це, зокрема, використання в навчальному процесі різноманітних автентичних матеріалів, активне запровадження інформаційно-комунікаційних технологій та інтерактивних методик, ситуаційне навчання та креативні завдання. У статті наголошено на тому, що високий рівень міжкультурної компетентності сприяє гармонізації міжкультурної комунікації, знижує рівень конфліктності та допомагає успішно адаптуватися до нових соціокультурних умов.

Посилання

1. Moosmüller A. Interkulturelle Kompetenz: kritische Perspektiven. Münster : Waxmann Verlag GmbH, 2020. S. 7–10.

2. Deardorff D. Interkulturelle Kompetenz – Schlüsselkompetenz des 21. Jahrhunderts? : Thesenpapier der Bertelsmann Stiftung auf Basis der Interkulturellen-KompetenzModelle von Dr. Darla K. Deardorff. 2006. URL: https://forschungsnetzwerk.ams.at/elibrary/publikation/sonstiges/2006/interkulturelle-kompetenzschluesselkompetenz-des-21.-jahrhunderts-.html.

3. Rost-Roth M. Deutsch als Fremdsprache und interkulturelle Kommunikation: Relevanzbereiche für den Fremdsprachenunterricht und Untersuchungen zu ethnographischen Besonderheiten deutschsprachiger Interaktion im Kulturvergleich. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. 1996. ZIF 1 (1).

4. Приходько Н. Формування міжкультурної комунікації у процесі опанування іноземною мовою. Стратегії міжкультурної комунікації в мовній освіті сучасного ВНЗ : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : КНЕУ, 2016. С. 115–117.

5. Губа Н. Феномен особистісної компетентності у просторі наукового знання. Психологічні перспективи. Луцьк, 2010. Вип. 15. С. 52–61.

6. Biel K. Motivation und Fremdsprachenunterricht. Theorie, Forschung und Praxis. Saarbrücken : VDM Verlag Dr. Müller, 2007 S. 45–50.

7. Hattie J. Lernen sichtbar machen. Überarbeitete deutschsprachige Ausgabe von “Visible Lerning” besorgt von W. Beywl und K. Zierer. Auflage: 3, erweit. Aufl. mit Index und Glossar. Hohengehren, 2013, S. 24–27.
Опубліковано
2025-02-27
Розділ
Статті