ECONOMIC-LEGAL MODEL OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN THE RAILWAY INDUSTRY OF UKRAINE

  • V.M. Sukmaniuk National Transport University
Keywords: railway industry, public-private partnership, economic and legal model of interaction between the state and private business, legal entity, joint activity

Abstract

Introduction. In the context of limited funding generated by the difficult economic situation in the country, the relevance and importance of using any form of partnership between the state and private enterprises in industries that belong to the state monopoly and carry out a significant social burden is increasing. Purpose. The aim of the article is to clarify the essence of the concept of «public-private partnership» taking into account its defining characteristics and to develop an approach to the formation of economic and legal model of public-private partnership, which provides accelerated and efficient development of railway infrastructure important industries. Results. The interpretation of the definition of «public-private partnership» includes fundamental additions that characterize the differences of such a partnership from other cases of interaction between the state and investors and private entrepreneurs. The expediency of using public-private partnership as the only way to ensure the accelerated development of strategic industries and obtain a positive effect from the implementation of socially significant projects is substantiated. A variant analysis was carried out and an economic and legal model of development of the railway industry in the form of public-private partnership was proposed – by a joint venture between a state-owned enterprise and an investor without creating a legal entity. The social orientation of the project on the development of railway infrastructure and achieving a balance of benefits and risks between its participants is emphasized. Conclusions. The proposed option of partnership between a state-owned enterprise and a private business, which is based on joint activities without creating a legal entity, will attract significant funds from domestic investors to significantly increase the carrying capacity of the railway on congested sections, which will have social and other non-transport effects. expected benefits by each participant of the joint project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Практическое руководство по вопросам эффективного управления в сфере государственно-частного партнерства. Нью-Йорк, Женева: Организация Объединенных Наций, 2008. 114 с.

2. Рожкова С.А., Максимов В.В. Особенности использования в России государственно-частного партнерства как самого сложного инвестиционного проекта. Экономические проблемы современной глобализации: Материалы работы весенней конференции молодых ученых-экономистов, г. Санкт-Петербург, 20 апреля 2007 г. СПб. : Издательский центр ЭФ СПбГУ, 2007. С. 130–131.

3. Максимов В.В. Государственно-частное партнерство в транспортной инфраструктуре: критерии оценки концессионных конкурсов. М. : Альпина Паблишерс, 2010. 178 с.

4. Private Participation in Infrastructure Projects Database. The World Bank Group – The Public-Private Infrastructure Advisory Facility. July. 2008. URL: http://ppi.Woridbank.org (дата звернення: 18.11.2020).

5. Renda A., Schrefler L. Public-Private Partnerships: Models and Trends in the European Union (№IP / A / IMCO / SC / 2005–161). The European Parliament, 2006. 11 p.

6. Бондарь Н.Н. Опыт государственно-частного партнерства в транспортной отрасли: достижения и неудачи. URL: http:/www.trn.ua/articles/2135 (дата звернення: 23.11.2020).

7. Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 року № 435-ІV / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2003. №№ 40–44. Ст. 356.

8. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 12 «Фінансові інвестиції». Офіційний вісник України. 2000. № 21. Ст. 870.

9. Господарський кодекс України від 16 січня 2003 р. № 436-ІV / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2003. №№ 18, 19–20, 21–22. Ст. 144.

10. Про оподаткування прибутку підприємств : Закон України від 28 грудня 1994 р. № 334/94-ВР в редакції Закону від 22.05.97 р. № 283/97-ВР / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1997. № 27. Ст. 181 (зі змінами).

11. Порядок ведення податкового обліку та складання податкової звітності результатів спільної діяльності на території України без створення юридичної особи : наказ Державної податкової адміністрації України від 11 липня 1997 р. № 234. URL: https://ips.ligazakon.net/document/REG2112?an=2 (дата звернення: 25.11.2020).

12. Про деякі питання практики вирішення спорів, пов’язаних з укладанням та виконанням договорів про спільну сумісну діяльність : роз’яснення Вищого арбітражного суду України від 28 квітня 1995 р. № 02-5/302 (зі змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v_302800-95#Text (дата звернення: 25.11.2020).

13. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні : Закон України від 6 липня 1999 року № 996-XIV / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1999. № 40. Ст. 365 (зі змінами).

14. Міжнародний стандарт бухгалтерського обліку 31 «Фінансова звітність про частки у спільних підприємствах». URL: http://www.minfin.gov.ua/ (дата звернення: 26.11.2020).
Published
2021-03-15
How to Cite
Sukmaniuk, V. (2021). ECONOMIC-LEGAL MODEL OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN THE RAILWAY INDUSTRY OF UKRAINE. Transport Development, (2(7), 17-29. https://doi.org/10.33082/td.2020.2-7.02