ANALYSIS OF UKRAINIAN FREIGHT FLOWS ALTERNATIVE DELIVERY SCHEMES
Abstract
External and internal factors, which are still looming for cardinal changes for Ukraine, influence the structure of internal and external trade. As you can see, the cost of transportation adds up to a large part of the cost, especially when transporting to long distances, so the goods delivery schemes must be strictly grounded. In the minds of uncertainty, it is necessary to react quickly to changes, which requires alternative delivery schemes. Ukraine has great potential in foreign trade and has recently occupied a leading position in the market for the transportation of agro-industrial products, ferrous ores, ferrous metals, coal and vanishes in containers. Transported in Ukraine, depending on the geographical location, can be carried out in several directions. In the pre-war period, the main gates to the Ukrainian vantages were the ports of “Great Odessa”, with a smaller number of routes by land transport through the border cordons with Moldova, Poland, Romania, Slovakia and Ugorshchina. Nowadays, the role of seaports has changed. At the military cordons there are also pereshkodi (shutdowns and blockades, in Poland). The companies are developing schemes through the Ukrainian Danube ports and up the river, as well as at the container ports of Europe (Constanza, Szczecin, Gdinia and Gdansk). The skin of them requires priming from an economical, technical and organizational point of view, and these activities will require additional investments. The paper examines the main factors that influence the choice of a delivery scheme, the advantages and disadvantages of using different types of transport both separately and in combination. A proposal was made regarding the need to develop logistics centers on the western borders, for example in the Lviv region, and a conclusion was made regarding the direction of public and private investments in river port infrastructure and the fleet in order to create the necessary competitive conditions for transportation both at the moment and in the future.
Downloads
References
2. Експорт України у 2022 році: головні тенденції, сектори та регіони. URL: https://export.gov.ua/news/4570-eksport_ukraini_u_2022_rotsi_golovni_tendentsii_sektori_ta_regioni (дата звернення 25.05.2024).
3. Портова галузь України 2023: другий рік роботи в умовах війни. URL: https://cfts.org.ua/infographics/portova_galuz_ukrani_2023_drugiy_rik_
roboti_v_umovakh_viyni (дата звернення 25.05.2024).
4. Горошкова Л.А., Васильєва О.О., Маслова О.В., Сумець О.М. Річкова логістика в умовах війни та повоєнного відновлення України: стан та перспективи. Економічний вісник університету. 2023. № 56. С. 113–125. doi: 10.31470/2306-546X-2023-56-113-125.
5. Павловська Л.А., Кириллова О.В., Коробкова О.М., Шпак Н.Г. Особливості моделювання інфраструктурного каркасу схем доставки вантажів у сучасних умовах. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Технічні науки». 2023. № 1. С. 173–174. doi:10.32782/2663-5941/2023.2.2/29.
6. Коробкова О.М. Логістична діяльність підприємств в умовах воєнного стану. Actual problems of modern science. 2023. № 4. С. 457–459.
7. Огренич Ю.О., Діброва В.О. Логістична діяльність підприємств в умовах невизначеності: особливості, проблеми, напрямки вдосконалення. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2023. № 5. С. 20–28. doi: 10.32782/2413-2675/2023-55-3.
8. Шпак Н.Г., Павловська Л.А., Коробкова О.М. Дослідження митно-транспортних операцій при експорті зерна з України. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Технічні науки». 2023. Т. 34(73). С. 238–242. doi:10.32782/2663-5941/2023.2.2/39.
9. Пешко М.І., Завербний А.С. Проблеми та перспективи зміни ланцюгів поставок із метою мінімізування втрат під час війни. Економіка та суспільство. 2022. № 44. С. 12–24. doi:10.32782/2524-0072/2022-44-5.
10. Озарко К.С., Челомбитько В.В. Особливості логістичних процесів у воєнний період: проблеми та перспективи розвитку. Економічний вісник Донбасу. 2022. № 2(68). С. 74–78.
11. Кічкіна О.І., Кічкін О.В. Автоматизація побудови, порівняння та вибору маршрутів та схем доставки в системі мультимодальних перевезень. Вісник машинобудування та транспорту. 2022. № 18(2). С. 73–79. doi:10.31649/2413-4503-2023-18-2-73-79.
12. Завербний А.С., Двуліт З.П., Вуєк Х.І. Особливості формування логістичних ланцюгів в умовах війни та післявоєнний період. Економіка та суспільство. 2022. № 43. doi:10.32782/2524-0072/2022-43-54.
13. Перелік пунктів пропуску. URL: https://dpsu.gov.ua/ua/perelik-punktivpropusku (дата звернення: 25.05.2024).
14. Дунай може стати планом «Б», якщо кордон з Польщею повністю закрито для торгівлі. URL: https://ru.bessarabiainform.com/2024/03/dunay-mozhe-staty-planom-b-yakscho-kordon-iz-polschoyu-povnistyuzakryetsya-dlya-torhivli/ (дата звернення: 25.05.2024).
15. Транспортна екологія : навчальний посібник / за ред. С.В. Бойченка. Харків : НАУ, 2017. 507 с.
16. Соловйова О.О. Загальний курс транспорту. Харків : НАУ, 2019. 244 с.
17. Яцківський Л.Ю. Загальний курс транспорту. Артісте. 2007. 504 с.
18. Як планувати постачання, щоб встигнути до сезону? URL: https://m3cargo.com/ua/blog/yak-planuvati-postachannya-shchob-vstignuti-dosezonu/ (дата звернення: 25.05.2024).
19. Мультимодальні перевезення з Китаю в Україну. URL: https://ptlgroup.com.ua/content/multimodalnye-perevozki-iz-kitaya-v-ukrainu (дата звернення: 25.05.2024).
20. Напрями підвищення ефективності роботи портів Дунайського регіону. URL: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/napryamypidvyshchennya-
efektyvnosti-roboty-portiv-dunayskoho-rehionu (дата звернення: 25.05.2024).
21. Шлях Констанца – Роттердам через Дунай та Рейн. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%83%D0%BD%D0%B0%D0%B9#/media/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Constanta-Rotterdam_DE.PNG (дата звернення: 25.05.2024).