CONTAINER SHIPPING LINES PERFORMANCE INDICATORS SYSTEM
Abstract
Introduction. The efficiency improvement sources identification should be based on the analysis of the technical and operational performance indicators of vessels. Thus, the system of technical and operational indicators of the container carries on the lines, on the one hand, allows to evaluate the use of vessels, on the other hand, to determine possible ways of increasing the economic efficiency of their operating by «improving» the use of the main vessels resource – their carrying capacity. Results. To evaluate the vessel technical and operational results on the container line, it is proposed to use: integral and local coefficients of the capacity utilization as the use of the container carriers’ capacity on the line as a whole and on individual sections; integral and local indicators of ship loading imbalance during the transition between ports. These indicators are designed to analyze the operation of a specific vessel both on each section of the line – the transportation between ports, and on the line in general. To differentiate different levels of these indicators, it is suggested to use the terms «local» and «integral», respectively, for a pair of ports and the line as a whole. The formation of these indicators involves taking into account the distance of each section of the line in relation to the total line distance as weightі. This system of indicators complements and details the existing approaches to the vessels use assessment in the production sense. The calculated example demonstrated the operation of the proposed formulas for evaluating indicators, as well as their adequate response to changes according to the initial data. Conclusions. The proposed indicators make it possible to evaluate and forecast the expediency and efficiency of the line structure and the vessel operation on this line. Local indicators are intended for the analysis of the vessel's operation between a specific pair of ports, integral indicators reflect the technical and operational results of the vessel’s operation on the line. For the annual period, these indicators can be averaged, and their arithmetic mean values should be used to evaluate the results and feasibility of the vessels operating on this line, as well as the feasibility of line structure from the point of view of the set of ports. In addition, these indicators at the line level – «integral» indicators are the basis for further technical, operational and economic evaluation of the container service functioning as a whole.
Downloads
References
2. Кириллова О.В. Управління роботою портів. Основи теорії і практики : навчальний посібник. Одеса : ОНМУ, 2019. 141 с.
3. Давідіч Ю.О., Фалецька Г.І., Ольхова М.В. Ефективність транспорту. Харків : ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2019. 74 с.
4. Основи теорії транспортних процесів та систем / А.І. Панченко та ін. Мелітополь : Люкс, 2021. 160 с.
5. Мелешенко К. Забезпечення сталого функціонування вантажопасажирських поромів : автореф. дис. … докт. техн. наук : 05.22.01. Одеса, 2018. 27 c.
6. Вишневський Д.О. Методичні основи організації роботи універсальних суден на міжнародних лініях : дис. … канд. техн. наук : 05.22.01. Одеса, 2016. 171 с.
7. Берестенко В., Онищенко С. Ймовірнісні характеристики мультимодальної доставки. Розвиток транспорту. 2021. № 1(12). С. 118–128. DOI: 10.33082/td.2022.1-12.10.
8. Rusanova S., Onyshсhenko S. Development of transport and technological process options' concept for goods delivery with participation of maritime
transport. Technology audit and production reserves. 2020. Т. 1. (2(51)). Р. 24–29. DOI: 10.15587/2312-8372.2020.198373.
9. Берестенко В., Онищенко С. Структура та характеристики мультимодальної доставки з позиції цифровізації. Розвиток транспорту. 2021. № 4(11). С. 82–93. DOI: 10.33082/td.2021.4-11.08.
10. Король В.Ю. Обґрунтування маршрутів доставки вантажів при транспортно-експедиторському обслуговуванні контейнеропотоків. Вісник Одеського національного морського університету. 2018. Вип. 2(55). С. 82–95.
11. Korol V. (2018). Substantiation of quantitative composition of consignments in organizing aggregated shipments in containers. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3 (96), 41–47. DOI: 10.15587/1729-4061.2018.152013.
12. Pavlova N., Onyshсhenko, S. (2021). Development and Research of a Model for Optimizing the Composition of a Project–Oriented Forwarding Company’Suppliers. Technology audit and production reserves, 1(2), 57. DOI: 10.15587/2706–5448.2021.225521.
13. Pavlova, N., & Onyshchenko, S. (2020). Організація проєктно-орієнтованого управління транспортною компанією (на прикладі транспортно–експедиторської компанії). Управління розвитком складних систем, 42, 23–28. DOI: 10.32347/2412–9933.2020.42.23–28.
14. Кириллов Ю.І. Організація та управління роботою суден у контейнерній транспортно-технологічній системі : автореф. дис. … канд. техн. наук : 05.22.01. Одеса, 2013. 24 c.
15. Кириллова О.В. Теоретичні основи управління роботою флоту у транспортно-технологічних системах : автореф. дис. … докт. техн. наук :
05.22.01. Одеса, 2016. 49 c.
16. Кириллова О.В. До питання обґрунтування розподілу контейнеро-потоків між суднами, обслуговуючими магістрально-фідерної лінії. Науковий вісник Херсонської державної морської академії. 2014. Т. 2. №. 11. С. 55–68.
17. Drozhzhyn O. Containership Traffic Optimization on Feeder Shipping Line. Transport and Telecommunication Journal. 2016. Vol. 17(4). P. 314–321.
DOI: 10.1515/ttj-2016-0028.
18. Drozhzhyn O., Koskina Y. The Model of Container Feeder Line Organization Focused on the Nature and Parameters of External Container
Flows. Communications – Scientific Letters of the University of Zilina. 2021. Vol. 23(2). P. 94–102. DOI: 10.26552/com.C.2021.2.A94-A102.
19. Drozhzhyn, O., Koskina, Y. (2021). The model of container feeder line organization focused on the nature and parameters of external container flows. Komunikácie, 23(2). DOI: 10.26552/com.C.2021.2.A94-A102.