RESEARCH OF THE VERTICAL DYNAMICS OF A PLATFORM WAGON LOADED BY REMOVABLE MODULES WHEN RUNNING OVER A RAIL JOINT
Abstract
Introduction. The prospects for railway transport operation dictate the need to create new solutions to improve the efficiency of its use. The level of replenishment of the railway vehicles fleet has been insignificant in recent years, and therefore, to ensure an uninterrupted transportation process, it is advisable to adapt the existing fleet of railway vehicles to transportation of the specified range of goods. Since platform wagons are one of the most popular types of wagons in international transport, it is important to adapt their load-bearing structures to such transportation. Purpose. The paper presents the results of modelling the vertical dynamics of a platform wagon loaded by removable modules when running through a rail joint. Results. To expand the range of transported goods on a long-base platform wagon, it is proposed to use a removable module. The cargo area of the detachable module is formed by sandwich panels consisting two metal sheets with energy-absorbing material between them. However, the presence of energy-absorbing material in the sandwich panel will have an impact on the load on the load-bearing structure of the platform wagon. In this regard, the dynamics of a platform wagon loaded by removable modules in the vertical plane was studied. It is established that the maximum acceleration acting on the platform wagon in the centre of gravity is of 2.72 m/s2. This acceleration value is almost 5% lower than the acceleration acting on the platform wagon, taking into account the typical pattern of the load perception from the goods. The movement of the platform wagon when it is running in a loaded state is assessed as “excellent”. Conclusions. The conducted research will contribute to the development of recommendations for improving the efficiency of platform wagons through their situational adaptation to the transport of various types of goods.
Downloads
References
2. The Analysis of the Loading and the Strength of the FLAT RACK Removable Module with Viscoelastic Bonds in the Fittings / S. Panchenko, J. Gerlici, G. Vatulia, A. Lovska, M. Pavliuchenkov, K. Kravchenko. Applied Sciences. 2023. Vol. 13(1), 79. doi:10.3390/app13010079
3. Design, analysis and prototype development of railway wagons on different loading conditions / N. Shivendra, T. Rishikesh, K. Satyajeet, A. Javed, M. Maniraj. Preprint. 2020. March.
4. Comparative analysis of the results of theoretical and experimental studies of freight wagon Sdggmrss-twin / V. Stoilov, G. Simić, S. Purgić, D. Milković, S. Slavchev, S. Radulović, V. Maznichki. IOP Conf. Series : Materials Science and Engineering. 2019. Vol. 664. 012026. doi:10.1088/ 1757-899X/664/1/012026.
5. Кельріх М.Б., Федосов-Ніконов Д.В. Дослідження на міцність конструкції довгобазної платформи. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2016. № 1 (225). С. 90–94.
6. Das Apurba, Agarwal Gopal. Investigation of Torsional Stability and Camber Test on a Meter Gauge Flat Wagon. Computer Science. 2020. MARTCH. doi:10.1007/978-981-15-0772-4_24.
7. Моделювання поперечної навантаженості контейнера зі стінами із сендвіч-панелей, розміщеного на вагоні-платформі / Г.Л. Ватуля, А.О. Ловська, Є.С. Краснокутський, С.В. Дериземля. Розвиток транспорту. 2023. № 3 (18). С. 50–58. doi:10.33082/td.2023.3-18.04.
8. Богач І.В., Краковецький О.Ю., Килик Л.В. Чисельні методи розв’язання диференціальних рівнянь засобами MathCad : навчальний посібник. Вінниця : ВНТУ, 2020. 106 с.
9. Методи рішення математичних задач у середовищі Mathcad : навчальний посібник / О.В. Соболенко, Л.М. Петречук, Ю.С. Іващенко, Є.Є. Єгорцева. Дніпро : НМетАУ, 2020. 60 с.
10. Дьомін Ю.В., Черняк Г.Ю. Основи динаміки вагонів. Київ : КУЕТТ, 2003. 269 с.
11. ДСТУ 7598:2014. Вагони вантажні. Загальні вимоги до розрахунків та проєктування нових і модернізованих вагонів колії 1520 мм (несамохідних). Київ, 2015. 250 с.