THE PRACTICAL ASPECTS OF REDUCING THE LEVEL OF ACCIDENTS ON CITY ROADS BY FORMING A SAFETY PROFILE

Keywords: street and road network, traffic safety profile, traffic safety profile triad, accident rate, traffic flow, critical points, traffic organization.

Abstract

Introduction. Recent decades have been characterized by high rates of motorization. At the same time, Ukraine has one of the highest rates of deaths and injuries as a result of road accidents among European countries, and the level of road safety organization remains extremely low. An analysis of international practice has shown that the infrastructure of streets and highways in Ukrainian cities does not fully meet modern requirements. During their construction and reconstruction, ground and underground pedestrian crossings and special bicycle lanes are not always arranged, which could significantly reduce the level of road traffic injuries and deaths. Therefore, analyzing the main reasons for the insufficient level of road safety is one of the steps towards making effective decisions to reduce the risk of road accidents. Purpose. The main purpose of this article is to study the experience of implementing low-risk road infrastructure in the cities of the European Union and compare it with the conditions of traffic management in Ukrainian cities. Results. The analysis of the factors influencing the level of mortality and injuries due to road accidents contributed to the formation of a road safety profile, which is a triad of interaction between three systems in the environment. The study made it possible to assess the level of safety in the organization of traffic on identical sections of urban infrastructure in Rzeszow (Poland) and Kyiv (Ukraine). The paper presents the comparison criteria and parametric indicators of the sections of the road transport network of the cities. Conclusions. Based on the calculations, the most critical points are identified and the conditions for safe traffic management are outlined. Taking into account the directions of strategic and territorial development of Kyiv, the main measures for the development of the city's street and road network are determined, taking into account the experience of the European analog.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Форнальчик Є.Ю., Могила І.А., Трушевський В.Е., Гілевич В.В. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. 236 с.

2. Lutsyk O., Stepanchuk O., Bieliatynskyi A., Pylypenko O. Peculiarities of Passenger Transportation Traffic in Kyiv City. Transbaltica: 8th International Scientific Conference. Vilnius Gediminas Technical University, Vilnius: Technika, May 9-10, 2013. 2013. Р. 117–121.

3. Global Plan for the Decade of Action for Road Safety 2011–2020. URL: https://www.who.int/roadsafety/decade_of_action. (дата звернення: 03.05.2020).

4. Статистика аварійності в Україні [Електронний ресурс] Управління безпеки дорожнього руху. URL: http://patrol.police.gov.ua/statystyka (дата звернення: 03.05.2020).

5. Гук В.И. Элементы теории транспортных потоков и проектирования улиц и дорог Київ.: УМК ВО, 1991. 255 с.

6. Гук В.І., Шкодовський Ю.М. Транспортні потоки: теорія їх застосування в урбаністиці. Харків: Золоті сторінки, 2009. 232 с.

7. Степанчук О.В. Методологія підвищення ефективності функціонування вулично-дорожньої мережі міст: дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.23.20. 2018. 458 с.

8. Mapa Rzeszów, plan miasta Rzeszów. URL: https://mapa.nocowanie.pl/ rzeszow/ulice/ulica_adama_asnyka (дата звернення: 12.10.2021).

9. OpenStreetMap is the free wiki world map. URL: https://www.openstreetmap. org/ #map=14/50.4317/30.4548 (дата звернення: 12.10.2021).

10. ДСТУ 8824:2019 Автомобільні дороги. Визначення інтенсивності руху та складу транспортного потоку. [Чинний від 2019-10-01]. Технічний комітет стандартизації ТК 307 «Автомобільні дороги і транспортні споруди», 2019. 57 с.

11. Поліщук В.П., Дзюба О.П. Теорія транспортного потоку: методи і моделі організації дорожнього руху. Навчальний посібник. Киїі: НТУ, 2007. 158 с.

12. Степанчук О.В., Тімкіна Ю. Аналіз особливостей проектування зупинок громадського пасажирського транспорту на магістральних вулицях Наукоємні технології 2015. Випуск №3 (27). С. 266–270.

13. Binder, Robert & Lancaster, Zachary & Tobey, Michelle & Jittrapirom, Peraphan & Yamagata, Yoshiki. TRANSPORT MODELING WITH A PURPOSE: HOW URBAN SYSTEMS DESIGN CAN BRIDGE THE GAPS BETWEEN MODELING, PLANNING, AND DESIGN. WIT Transactions on the Built Environment. 2019 Vol. 186. P. 85–96. 10.2495/UT190081.

14. Стан справ аварійності на транспорті в Україні за 2020 рік. Міністерство інфраструктури України. Директорат з безпеки на транспорті. Київ. 2019. 134 с. 15. Weigang G, Komar K. Ensuring compliance with international requirements for efficient traffic management in inner city areas. Проблеми з транспортними потоками і напрями їх розв’язання : тези доповідей ІV Всеукраїнської науково-теоретичної конференції, 25–26 березня 2021 року, Львів. 2021. С. 27–29.
Published
2023-04-13
How to Cite
Weigang, G., & Komar, K. (2023). THE PRACTICAL ASPECTS OF REDUCING THE LEVEL OF ACCIDENTS ON CITY ROADS BY FORMING A SAFETY PROFILE. Transport Development, (1(16), 137-148. https://doi.org/10.33082/td.2023.1-16.11
Section
TRANSPORT TECHNOLOGIES (BY TYPE)