THE INFLUENCE OF QUARANTINE RESTRICTIONS DUE TO THE COVID-19 EPIDEMIC ON TRAFFIC INTENSITY AND ECOLOGICAL CONDITION IN LUTSK

Keywords: road transport, Lutsk, environmental impact of motor transport, acoustic characteristics, emissions of carbon monoxide

Abstract

Introduction. An urgent issue is the study of the environmental impact of road transport in cities and the development of ways to reduce such impact. Motor vehicles are the most powerful source of air pollution in the city. Cars also cause a number of negative types of physical impact on the environment (noise, vibration, electromagnetic pollution). In the context of the pandemic and national quarantine, it is now possible to assess the extent to which the negative factors of motor transport environmental impact are changing in the process of reducing the volume of traffic and car traffic. The purpose of this study was to conduct a comprehensive assessment of changes in the structure, dynamics, intensity of traffic in Lutsk and the environmental impact of these changes in the conditions of the introduced national quarantine in the spring of 2020. Results. Having carried out a set of measuring and computing works on five research sections of highways in Lutsk, we identified changes in the dynamics and structure of road traffic, as well as changes in the following indicators of road impact on ecosystems: 1) emissions of CO2 compounds and carbon monoxide in total, or carbon oxides); 2) noise load on the section of the highway (standard acoustic characteristics and acoustic characteristics at any distance). It is established that the reduction of negative factors of environmental impact while reducing the intensity of traffic is nonlinear. When traffic is reduced by 2–3 times, carbon monoxide emissions are reduced by 60–70 %, the values of acoustic characteristics are reduced by only 10–15 %. Conclusions. Thus, there was a significant reduction in the pre-quarantine exceedances in the content of carbon oxides in the emissions of vehicles and the levels of noise pollution in Lutsk. Actual concentrations of carbon oxides in the areas adjacent to the highway decreased to the normative, acoustic characteristics in residential areas were lower than the norm during the day. Thus, the introduction of quarantine restrictive measures in the country has significantly reduced the negative environmental impact of road transport systems on ecosystems, as the results obtained for Lutsk can be extrapolated to other cities and towns with similar configuration and congestion of transport systems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Жук М. М., Гіць І. І. Зміна вибору способу переміщення під впливом обмежень, пов’язаних з COVID-19. Проблеми з транспортними потоками і напрями їх розв’язання : тези доповідей ІV Всеукраїнської науково-теоретичної конференції, м. Львів, 25–26 березня 2021 р. Львів : ТзОВ «ГВС», 2021. С. 90–91.

2. Гірна О. Б., Кобилюх О. Я. Реалії та перспективи пандемії COVID-19 для транспортної логістики. Молодий вчений. 2020. № 7 (83). С. 208–214. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-7-83-45 (дата звернення: 25.12.2021).

3. Панькевич С. Г., Федонюк М. А., Федонюк В. В. Оцінка надходження у довкілля продуктів зношення автомобільних шин (на прикладі Луцького району). ЕКОГЕОФОРУМ – 2017. Актуальні проблеми та інновації : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції,

м. Івано-Франківськ, 22–25 березня 2017 р. Івано-Франківськ, 2017. С. 73–74.

4. Підсумки роботи транспорту у 2019 році / Державна служба статистики України. 2020. 20 січня. URL: http://ukrstat.gov.ua/express/expr2020/01/04.pdf (дата звернення: 25.12.2021).

5. Солонина Є. Ю. Український транспорт і коронавірус: як впливає карантин на ключову галузь економіки України. Радіо Свобода. 2020. 20 березня. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30498066.html (дата звернення: 15.01.2022).

6. Екологія автомобільного транспорту : навчальний посібник / Ю. Ф. Гутаревич, Д. В. Зеркалов, А. Г. Говорун, А. О. Корпач, Л. П. Менжиєвська та ін. Київ : Основа, 2002. 312 с.

7. Федонюк М. А., Федонюк В. В. Проблеми теплового забруднення селітебних територій: дослідження та моніторинг. Екологічна безпека та збалансоване ресурсокористування. 2017. № 1 (15). С. 231–239. URL: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/5308 (дата звернення: 25.12.2021).

8. Fedoniuk M. A., Fedoniuk V. V., Ivantsiv V. V. Possibilities for improvement of environmental monitoring of precipitation in the city (a case of Lutsk). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Геологія. Географія. Екологія». 2019. Вип. 50. С. 210–219.

9. Федонюк В. В., Іванців О. В., Турко С. В. Студентський проект моніторингу екологічного стану повітря у м. Луцьку. Екологія, природо-користування та охорона навколишнього середовища: прикладні аспекти : матеріали Всеукраїнської науково-практичної заочної конференції студентів, аспірантів та молодих учених, м. Маріуполь, 29 травня 2020 р. / за заг. ред. Г. О. Черніченка. Маріуполь : МДУ, 2020. С. 138–140.
Published
2022-05-03
How to Cite
Fedoniuk, V., Ivantsiv, V., & Fedoniuk, M. (2022). THE INFLUENCE OF QUARANTINE RESTRICTIONS DUE TO THE COVID-19 EPIDEMIC ON TRAFFIC INTENSITY AND ECOLOGICAL CONDITION IN LUTSK. Transport Development, (1(12), 168-180. https://doi.org/10.33082/td.2022.1-12.14
Section
TRANSPORT TECHNOLOGIES (BY TYPE)