THE INFLUENCE OF AIRCRAFT VESSEL AERODYNAMIC TRACK ON DYNAMIC PARAMETERS FOR ASSOCIATED AIRCRAFT

Keywords: aircraft vessels, vortex trail, aircraft dynamics

Abstract

Introduction. Atmospheric turbulence is a major risk factor for aviation. Large vortices that occur around the complex terrain and stationary coastal structures, as well as the atmospheric associated trail behind the aircraft carrier, are a serious threat to aircraft taking off or landing. Relevance. Depending on the circumstances, an aircraft that enters a vortex trail behind a ship may experience severe disturbances in lift, heeling, jerking, and pitch. It is the vortex safety constraints that mainly determine the minimum distances between the ship and the aircraft during landing. Takeoff and landing on the deck of an aircraft carrier are the most difficult modes of piloting. The purpose of the study is to simulate the flow of the surface of the vessel by air flow and the formation of coherent structures from its hull and superstructures (logging, masts, special devices) during the movement of the vessel, its mooring or anchorage, taking into account the impact of ship rocking on accompanying trace and assessment of the parameters of the impact of the disturbed flow from the vessel on the aircraft. Methods and technologies. The study used grid methods to solve the initial-boundary value problems of applied aerodynamics (RANS: Reynolds-averaged Navier – Stokes) [2] and artificial neural network technology [3]. The results does not take into account the viscous structure of the vortices and the “top-down” assessment of the degree of danger of the vortex trail to the aircraft in the accompanying trail of the ship. On the other hand, the vortex trace obtained by the grid method, due to the high circuit viscosity, given the loose structure of the vortices, allows to give a “bottom estimate”. In particular, in fig. 6 there is an interweaving of a vortex cluster (vortices of opposite sign) at a considerable height relative to the sea surface. Сonclusions. 1. The computer has a model of the surface of the surface hull and the cabin of the ship by air flow. 2. Graphical dependences of the influence of the ship's wobble on the formation of the accompanying aerodynamic track behind the ship are obtained. 3. The estimation of parameters of influence of the disturbed trace on aircraft in the accompanying trace in the atmosphere behind the vessel is executed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Терлич С.В. Дослідження впливу аеродинамічного сліду авіа несучого судна на динамічні параметри супутніх літальних апаратів. Сучасні енергетичні установки на транспорті і технології та обладнання для їх обслуговування : матеріали XII Міжнародної науково-практичної конференції Матеріали XII Міжнародної науково-практичної конференції. Херсон : ХДМА, 2021. С. 37–42.

2. Коптев А.В. Структура решений уравнений Навье-Стокса: Некоторые актуальные проблемы современной математики и математического образования. Герценовские чтения-2014. Санкт-Петербург : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2014. C. 71–74.

3. Holzäpfel F., Misaka T., Hennemann I. Wake-vortex topology, circulation, andturbulent exchange processes. AIAA Paper. 2010. V. 7992. P. 1–16.

4. Paszko M. Infrared signature suppression systems in modern military helicopters. Sciendo. 2017. № 3 (248). P. 63–83.

5. Саланда І.П., Барабаш О.В., Мусієнко А.П. Система показників та критеріїв формалізації процесів забезпечення локальної функціональної стійкості розгалужених інформаційних мереж. Системи управління, навігації та зв’язку. 2017. Вип. 1 (41). C. 122–126.

6. Корняков А.А., Босняков И.С., Судаков Г.Г. Расчет поля скоростей в окрестности корабля при его движении, наличии градиентного ветра и качки. Труды Московского физико-технического института. 2015. Т.7. № 1 (25). С. 28–35.

7. Чернов В.Г., Павленко В.Ю., Андрусеник А.В. Методика оцінки точності наведення винищувачів на повітряні цілі за величиною курсового кута цілі. Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. 2016. № 2. С. 62–64.

8. Моделирование на пилотажном стенде посадки самолета на авианесущий корабль / А.А. Корняков, О.В. Анимица, И.С. Босняков, Ю.Н. Свириденко, Г.Г. Судаков. Труды ЦАГИ. 2016. № 2752. С. 34–61.

9. Худов Г.В., Таран І.А. Методика синтезу раціональної структури підсистеми розвідки системи протиповітряної оборони з використанням генетичного алгоритму. Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. 2016. № 2 (23). С. 25–31.

10. Лучик Н.Ю., Цибро Є.Г. Методика корегування відхилень літака для виводу його на заданий напрямок. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. 2020. № 2 (64). С. 69–73.
Published
2022-01-14
How to Cite
Terlych, S. (2022). THE INFLUENCE OF AIRCRAFT VESSEL AERODYNAMIC TRACK ON DYNAMIC PARAMETERS FOR ASSOCIATED AIRCRAFT. Transport Development, (4(11), 72-81. https://doi.org/10.33082/td.2021.4-11.07
Section
RIVER AND SEA TRANSPORT