ECOLOGICAL LOGISTICS MODEL OF THE SEAPORT IN A CIRCULAR ECONOMY
Abstract
Introduction. The choice of the seaport as an object where an ecological approach is used is explained by the fact that the seaports in any country are its most powerful in terms of production, transport and trade. It is the seaports that ensure the country's transport independence, are the most important part of its foreign trade and carry commercial and strategic prospects for the use of its transit potential. The adaptation of the seaport to the requirements of the circular economy allows it to improve its own strategic prospects, expand transit opportunities and act as a foreign trade forward of the region or the country as a whole. The purpose of the article is to develop the concept of the ecological model of the seaport, which includes both environmental, economic and social components, has a positive impact on the situation of all three and improves them. Results. It is justified to consider the seaport not as a separate system or object, but to take into account that the transport system of the seaport is inextricably linked with the transport system of the city, region, has close contact and dependence with transport systems of cargo owners, cargo consumers, shipping and transport companies with trunk transport. The author's concept of the ecological system of the seaport is developed, which is based on ecological, economic and social strategies, which are meaningfully expanded for each of the strategies, has its own influence on each of them. Requirements for the functioning of environmental models are formulated. It is proposed to supplement the existing scientific developments on environmental models, namely for the seaport, with components of mobility and security. Conclusions. It is shown that the traditional manifestation of modern approaches to greening at the level of production, namely: treatment plants, low-waste technologies, waste processing devices, environmental materials, low-polluting technologies, etc.; at the level of motivational measures and principles – the principle “the polluter pays”, the effective form of its implementation – the available payments for the use of natural resources and environmental pollution are imperfect and inefficient. An ecological model of the seaport as a transport object has been developed, which allows to regulate the ecological and logistical situation both in the seaport and in the transport systems of the city, region and seaport-related cargo producers, cargo holders. The developed ecological model of the seaport is determined by the integrity and separation, naivety of connections, organization, integrated properties and is an interconnected set of its components, their functions and controlling influences.
Downloads
References
2. Трушкіна Н.В. Циркулярна економіка: становлення концепції, еволюція розвитку, бар’єри, проблеми і перспективи. Вісник економічної науки України. 2021. № 1 (40). С. 9–20. URL: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.1(40).9-20 (дата звернення: 28.09.2021).
3. Haney A., Krestyaninova O., Love Ch. The Circular Economy Boundaries and Bridges. Oxford: Said Business School, University of Oxford, 2019. URL: https://www.sbs.ox.ac.uk/sites/default/files/2019-09/thecirculareconomy.pdf (дата звернення: 28.09.2021).
4. Ковтун Т.А. Впровадження принципів циркулярної економіки для досягнення цілей сталого розвитку. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті : збірник наук. праць. 2020. № 3 (72). С. 22–42.
5. Современная логистика / С.Д. Джонсон, Д.Ф. Вуд, Д.Л. Вордлоу, Мерфи-мл. Р. Поль ; пер. с англ. 7-е издание. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2002. 624 c.
6. Baumgarten H. Supply Chain Steuerung und Services. Logistik Dienstleister managen globale Netzwerke Best Practices H. Baumgarten, I.-L. Darkow. H. (Hg.) Zadek. Berlin : Springer ; Auflage, 2004. 293 p.
7. Göpfert I. Logistik Führungskonzeption: Gegenstand, Aufgaben und Instrumente des Logistikmanagements und Controllings. Vahlen Franz GmbH, 2005. 420 p.
8. Göpfert I. Logistik-Controlling der Zukunft. Controlling-Wissen. 2001. № 7. P. 300–350.
9. Hülsmann M., Grapp J. Nachhaltigkeit und Logistik-Management. Konzeptionelle Betrachtungen zu Kompatibilität Komplexität Widersprüchen. Selbststeuerung. G. MüllerChrist, L. Arndt, I. Ehnert (Hrsg.): Nachhaltigkeit und Widersprüche Eine Managementperspektive. LIT Verlag. Hamburg, 2007. P. 83–126.
10. Weber J. Logistikkostenrechnung. Kosten, Leistungs und Erlösinformationen zur erfolgsorientierten Steuerung der LogistikSpringer-Verlag Berlin and Heidelberg GmbH & Co. KG, 2012. 389 p.
11. Weber J., Blum Н. Logistik-Controlling – Konzept und empirischer Stand. Kostenrechnungspraxis Zeitschrift für Controlling Accounting & System-Anwendungen. 2001. 45 Jg. Heft-Nr. 5. P. 275–282
12. Kummetsteiner G. Handbuch «Ökologistik». Hochschule Amberg-Weiden, 2011. 115 S.
13. Мних О.Б. Стратегічна роль екологістики в розвитку підприємства в умовах поглиблення екологічної кризи в Україні. Економічний аналіз : збірник наук. праць / Тернопільський національний економічний університет. Тернопіль : Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету «Економічна думка», 2016. Том 23. № 2. С. 108–118.
14. Гречин Б.Д. Змістовна характеристика методів оцінки негативного впливу виробничої та логістичної діяльності підприємства в контексті стратегічного розвитку екологістики в Україні. Бізнес Інформ. 2016. № 4. C. 169–176. URL: https://www.business-inform.net/annotatedcatalogue/?year=2016&abstract=2016_04_0&lang=ua&stqa=25 (дата звернення: 17.09.2021).
15. Гречин Б.Д. Екологістика як перспективний напрямок розвитку підприємництва: закордонний досвід. Сталий розвиток економіки. 2013. № 4 (21). С. 213–217.
16. Гречин Б.Д. Розвиток екологістики як процес активізації інноваційної діяльності підприємницьких структур. Вісник НУВГП. Серія «Економічні науки». 2016. Вип. № 4 (76). С. 62–74.
17. Азарова І.Б. Комплексна оцінка Одеського морського порту на базі концепції сталого розвитку. Розвиток транспорту. 2018. № 2 (3). С. 75–89. URL: https://doi.org/10.33082/td.2018.2-3.08 (дата звернення: 01.10.2021).
18. Крыжановський С.В. Морские торговые порты Украины в рыночных условиях : монография. Одесса : Астропринт, 2008. 184 с.
19. Чкаловец В. Транспорт как отрасль материального производства. Судоходство. 2008. № 3. С. 24–27.
20. Васьков Ю.Ю. Концессия является понятной для всех. ЦФТС. URL: http://cfts.org.ua/opinions/47670 (дата звернення: 05.10.2021).
21. Козырь Б.Ю. Кластерные системы в проектах развития морских торговых портов Украины. Национальный университет кораблестроения. Серия «Управление проектами». 2011. С. 99–102.
22. Ковтун Т.А. Особливості визначення строку окупності проекту екологістичної системи. Розвиток транспорту. 2020. № 2 (7). С. 30–41. URL: https://doi.org/10.33082/td.2020.2-7.03 (дата звернення: 01.10.2021).
23. Ковтун Т.А. Фреймове моделювання продуктів проекту екологістичної системи. Розвиток транспорту. 2020. № 1 (6). С. 17–29. URL: https://doi.org/10.33082/td.2020.1-6.02 (дата звернення: 01.10.2021).
24. ISO 14001:2015 Environmental management systems – Requirements with guidance for use. URL: https://www.iso.org/standard/60857.html (дата звернення: 01.10.2021).
25. ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, ІDT) Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування. Національний стандарт України. [Чинний від 2016-02-12]. Видання офіційне. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2016.
26. Ковтун Т.А. Екологістична система як результат трансформації світоглядної концепції людства на еколого-орієнтований сталий розвиток. Науково-технічний журнал. № 2 (22). 2020. С. 42–53.
27. Губенко В.К. City Logistics: имплементация парадигмы креативных логистических цепей: монография. Мариуполь, 2015. 493 с.
28. Бусленко Н.П. Моделирование сложных систем. Москва : Наука, 1968. 356 с.
29. Горбачев П.Ф. Основы теории транспортных систем. Харьков : Изд-во ХНАДУ, 2002. 202 с.
30. Губенко В.К., Лямзин А.О. Ситилогистические методы организации приоритетного движения грузового транспорта в крупных промышленных районах. Логістика промислових регіонів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Донецьк, 2013. С. 17–19.