IMPROVING THE EFFICIENCY OF THE ROAD ORGANIZATION TRAFFIC AT AN UNREGULATED CROSSROADS

  • M.V. Babii Ternopil Ivan Puluj National Technical University
  • O.P. Tson Ternopil Ivan Puluj National Technical University
  • I.M. Kuchvara Ternopil Ivan Puluj National Technical University
  • V.O. Chernii Ternopil Ivan Puluj National Technical University
Keywords: unregulated crossroad, accident rate coefficient, conflict points, traffic intensity, driving safety

Abstract

Introduction. Crossroads at one level always are high risk areas that are why traffic accidents there happen more frequently. During crossroads designing it is not always possible properly predict traffic intensity on it, besides, value of the traffic intensity changes with the time of crossroad exploitation. Therefore it has direct influence on driving safety and bandwidth of this crossroad. A purpose is driving safety increasing at unregulated crossroads of equal roads, during traffic organization change. Results. The task of researches was existent crossroad of roads Р41 and Р39 improving, where traffic accidents happen more frequently as usual. To achieve that purpose traffic intensity observation by standard methods was performed. As a result of observation statistic data analysis cartograms of traffic intensity for the corresponding periods of peak intensities were built. Coefficient of traffic intensity non-uniformity during the day was determined. Evaluation of relative traffic safety during driving on road section with examined crossroad was conducted based on the final accident rate. For crossroad of equal roads of P41 and P39 scheme of conflict points was built. Due to accident rate which is taken to 107 vehicles that cross this crossroad, degree of this crossroad danger was determined. In the article it is proposed to change the organization of traffic at this crossroad by applying the scheme of circular driving. For new driving scheme on current crossroad analysis of probable traffic accident was conducted, and we determined that traffic accident occurrence possibility significant reduced. Conclusions. Due to results of base scheme crossroad research it is determine that the final accident rate for current road section (crossroad) is 65.3 which mean it is “very dangerous”. Such coefficient value for road section which is passes through crossroad of equal roads indicates to change the traffic organization. From the calculation of the accident rate ( Ka = 24,5 ) that taken to 107 vehicles that pass this crossroad the degree of this crossroad danger set on “very dangerous”. So results of researches indicate that section where crossroad of roads Р41 and Р39 is requiring changes in traffic organization through its redevelopment. Proposed scheme with circular driving on crossroad is propose has positive effect: the number of conflict points reduced from 32 to 20; accident rate which is taken to 107 vehicles which pass current crossroad is Ka = 5,92 . With such conditions this crossroad is considered “little dangerous”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Абрамова Л.С., Чернобаев Н.С., Ширин В.В. Формализация задачи управления транспортными потоками на улично-дорожной сети крупных городов. Прикладная радиоэлектроника. 2009. Т. 8. № 2. С. 188–192.

2. Білоус А.Б., Могила І.А., Крамажевський Я.Р. Прогнозування інтенсивності руху з використанням часових рядів. Вісник Донецької академії автомобільного транспорту. 2011. № 3. С. 15–25.

3. Форнальчик Є.Ю., Гілевич В.В. Порівняльна характеристика деяких показників проїзду регульованих і нерегульованих перехресть. Вісник ХНАДУ. 2010. № 50. С. 48–51.

4. Бабій М.В., Кучвара І.М. Ключові проблеми безпеки дорожнього руху в Україні. Безпека дорожнього руху: правові та організаційні аспекти : матеріали ХІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Кривий Ріг, 2017. С. 14–16.

5. Babii A., Babii M. Taking impact of oscillation amplitude of boom sprayers load-bearing frame sections. Scientific Journal of TNTU. Tern. : TNTU, 2019. Vol. 95, No 3, P. 97–104.

6. Доля В.К., Энглези И.П. К определению вероятности ДТП участника движения на участках транспортной сети. Вісник Донецької академії автомобільного транспорту. 2010. № 3. С. 49–54.

7. Бабій М.В. Проблеми транспортної логістики в аграрному секторі України. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства ім. П. Василенка. 2017. № 184 “Технічний сервіс машин для рослинництва”. С. 130–135.

8. Бабій А., Бабій М. Дослідження міцності елементів конструкції функціонально-транспортуючих мобільних засобів. Науковий журнал «Інженерія природокористування». 2019. № 3 (13). С. 87–91

9. Організація та регулювання дорожнього руху : підручник / За заг. ред. В.П. Поліщука, О.О. Бакуліч, О.П. Дзюба, В.І. Єресов та ін. Київ : Знання України, 2012. 467 с.

10. Методика оцінки рівнів безпеки руху на автомобільних дорогах України: М 218-03450778-652:2008 Введ. 2008-01-01. Київ : ДерждорНДІ, 2008. 23 с.
Published
2021-04-29
How to Cite
Babii, M., Tson, O., Kuchvara, I., & Chernii, V. (2021). IMPROVING THE EFFICIENCY OF THE ROAD ORGANIZATION TRAFFIC AT AN UNREGULATED CROSSROADS. Transport Development, (1(8), 125-134. https://doi.org/10.33082/td.2021.1-8.12
Section
TRANSPORT TECHNOLOGIES (BY TYPE)