RAM-TYPE STEERING GEAR LEVER MECHANISM IMPROVEMENT PERSPECTIVES

  • V.O. Protsenko Kherson State Maritime Academy
  • V.O. Nastasenko Kherson State Maritime Academy
  • M.V. Babii Kherson State Maritime Academy
  • A.O. Bilokon Marlow Navigation Company
Keywords: steering gears, ram, mechanism, redundant connections, load

Abstract

Introduction. Any-type machine perfection depends on its ability to keep technical characteristic stability during all operation period. It acquires particular importance for steering gears, from which stability depends navigation safety. Purpose. The article purpose is the analysis of the ram-type steering gears lever mechanism improvement perspectives in the case of increasing structural completeness and decreasing details loading. Results. It is shown that ramtype steering gears evolution took place in the direction of reducing the number of redundant connections. Steering gear P-18 mechanism has q = 26 redundant connections, YOOWON-MITSUBISHI YDFT-335-2 steering gear mechanism – q = 20, HATLAPA R4ST-1000 steering gear mechanism – q = 16. Increasing steering gears lever mechanisms structural completeness took place through changing purpose, construction and than rejection of guide beam. In P-18 steering gear guide beam main purpose was unloading plunger (ram) fr om transverse force from tiller. Main influence on guide beam load capacity has size of gap between guide beam and ram support. In gap absence guide beam taking 92.3% of transverse force. When gap size is 0.25 mm, guide beam taking already 56.2% of transverse force, and when gap size increasing to 0.5 mm – only 20%. Other steering gear construction YOOWON-MITSUBISHI YDFT-335-2 save guide beam as element which makes rams rotation around its own axe impossible. The guide beam rigidity is enough to take only 7% of transverse force. HATLAPA R4ST-1000 steering gear has no guide beam that means that ram taking fully transverse force. It is shown that redundant connections number in four-rams steering gear can be reduced to q = 6, that means achievement by criteria of their minimization global parameters extreme. Conclusions. By criteria of structural completeness and ram loading by transverse force, using in all modern steering gears tangents-type lever-mechanism reached its development extreme. That’s why increasing technical level perspective is in the area of using other type mechanism to transformation rams progressive motion to tiller turn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Харин В.М. Судовые гидравлические рулевые машины. Одесса : Фенікс, 2005. 280 c.

2. Кузнєцов Ю.М., Скляров Р.А. Прогнозування розвитку технічних систем. Київ : ТОВ «ЗМОК» – ПП «ГНОЗІС», 2004. 323 с.

3. Погребняк Р.П., Погребняк М.Р. Пошук й усунення повторюваних зв’язків у схемі напрямного кривошипно-повзункового механізму захоплювального пристрою. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпровського національного університету залізничного транспорту. 2020. № 3 (87). С. 129–137. doi.org/10.15802/stp2020/208233

4. Погребняк Р.П. Повторювані зв’язки у схемах стрижньового повзунно-шатунного механізму захоплювального пристрою. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. 2018. № 4 (76). С. 81–88. DOI: 10.15802/stp2018/140547

5. Sydorenko I., Kravtsov Е., Prokopovych I., Korolkova M., Dmitrieva S. Reducing the reliability of equipment as a result of the reduction of the culture of production. Праці Одеського політехнічного університету. 2019. № 3(59). С. 5–13. DOI: 10.15276/opu.3.59.2019.01

6. Проценко В.О., Самойленко Л.К., Бабій М.В. Аналіз відмов та напрямки удосконалення відцентрових муфт сепараторів суднових енергетичних установок. Підйомно-транспортна техніка. Науково-технічний та виробничий журнал. 2016. № 3. С. 59–71.

7. Овчарук О.М., Проценко В.О. Обґрунтування параметрів приводу суднової рульової машини з важільною редукцією. Науковий вісник Херсонської державної морської академії. 2014. № 2(11). С. 185–196.

8. Иосилевич Г.Б., Лебедев П.А., Стреляев В.С. Прикладная механика. Москва : Машиностроение, 1985. 576 с.

9. Маркитантов В.И., Милованцев П.М., Морозов М.Я. Ремонт судовых гидравлических систем. Москва : Транспорт, 1989. 174 с.

10. Проценко В.О., Настасенко В.О., Бабій М.В., Білоконь А.О. Особливості передавання навантаження деталями суднової рульової машини плунжерного типу. Судноводіння. Науково-технічний збірник. 2020. Вип. 30. С. 107–116. DOI: 10.31653/2306-5761.30.2020.107-116
Published
2021-04-29
How to Cite
Protsenko, V., Nastasenko, V., Babii, M., & Bilokon, A. (2021). RAM-TYPE STEERING GEAR LEVER MECHANISM IMPROVEMENT PERSPECTIVES. Transport Development, (1(8), 78-90. https://doi.org/10.33082/td.2021.1-8.08
Section
RIVER AND SEA TRANSPORT