of 8
Current View
52
РОЗВИТОК ТРАНСПОРТУ
No 2(7), 2020
© Павлова Н.Л., 2020
СІТКОВА МОДЕЛЬ ПРОЦЕСУ ОРГАНІЗАЦІЇ ДОСТАВКИ
ВАНТАЖIВ У КОНТЕЙНЕРАХ
Н.Л. Павлова
старший викладач кафедри експлуатації портів та технології вантажних робіт,
Одеський національний морський університет, Одеса, Україна,
ORCID ID: 0000-0001-7528-2370
Анотація
Вступ.
Високий рівень конкуренції між транспортними компаніями у секто-
рі контейнерних перевезень зумовлює необхідність пошуку шляхів підвищення
ефективності організації бізнес-процесів, одним з яких є застосування інно-
ваційних технологій управління, що полягає в застосуванні проєктної мето-
дології, тобто переорієнтації бізнес-процесів під вимоги проєктного підходу.
Основною діяльністю транспортної компанії є організація доставки ванта-
жів, зокрема вантажів у контейнерах. Нині доставка вантажів – це склад-
ний багатоетапний і багатоопераційний процес із залученням значної кількос-
ті учасників. Одним із напрямів планування й управління комплексом операцій
із доставки вантажів є використання методу сіткового планування.
Мета
статті
полягає у формуванні типового процесу організації доставки вантажу,
використання якого на практиці дасть змогу підвищити ефективність проце-
су доставки вантажів у контейнерах.
Результати.
У роботі виділено основні
бізнес-процеси транспортної компанії, при цьому під терміном «транспорт-
на компанія» мається на увазі компанія – організатор доставки, яким може
виступати як лінійний агент, так і експедиторська компанія або логістичний
оператор. Розроблено типову схему організації доставки вантажів у контей-
нерах (на прикладі їх транспортування за системою «від дверей до дверей»).
Систематизовано бізнес-процеси транспортної компанії в логічній послідов-
ності, додатково виділено чотири умовні групи: продажі, операції, фінанси й
обслуговуючі. Побудовано сітковий графік організації доставки вантажів, як
інструментарій використовувалося програмне забезпечення Microsoft Project.
Висновки.
Моделювання процесу організації перевезення зовнішньоторговель-
них вантажів у контейнерах на основі інформаційних технологій дасть змогу
підвищити ефективність усього процесу доставки за рахунок кращої коорди-
нації процесу.
Ключові слова:
транспортна компанія, бізнес-процеси, доставка вантажів,
сіткова модель, Microsoft Project.
УДК 656.614.073.235
DOI https://doi.org/10.33082/td.2020.2-7.05
53
РОЗВИТОК ТРАНСПОРТУ
No 2(7), 2020
NETWORK MODEL OF THE PROCESS OF ORGANIZATION
OF CARGOS DELIVERY IN CONTAINERS
N.L. Pavlova
Senior Lecturer at the Department of Port Operation and Cargo Works Technology,
Odesa National Maritime University, Odesa, Ukraine,
ORCID ID: 0000-0001-7528-2370
Summary
Introduction.
The high level of competition between transport companies in the
container transport sector necessitates the need to find ways to improve the efficiency
of business processes, one of which is the use of innovative management technologies,
which is the application of project methodology, ie reorientation of business processes
to the project approach. The main activity of the transport company is the organization
of delivery of cargos, in particular cargo in containers. Today, cargo delivery is a
complex multi-stage and multi-operational process involving a significant number
of participants. One of the areas of planning and management of a complex of cargo
delivery operations is the use of the method of network planning.
The purpose of the
article
is to form a typical process of organizing the delivery of cargos, the use of which
in practice will increase the efficiency of the process of delivery of cargos in containers.
Results.
The main business processes of the transport company are highlighted in the
work, while the term "transport company" refers to the company – the organizer of
delivery, which can be both a line agent and a forwarding company or logistics operator.
A standard scheme for organizing the delivery of cargos in containers (on the example
of their transportation on a "door to door" basis) has been developed. The business
processes of the transport company are systematized in a logical sequence, additionally
distinguishing four conditional groups: sales, operations, finance and service. A network
schedule of cargo delivery organization was built, Microsoft Project software was used
as a tool.
Conclusions.
Modeling the process of organizing the transportation of foreign
trade cargos in containers on the basis of information technology will increase the
efficiency of the entire delivery process through better coordination of the process.
Key words:
transport company, business processes, cargo delivery, grid model,
Microsoft Project.
Вступ.
У сучасних умовах одним із найбільш затребуваних видів транспортного
бізнесу є організація контейнерних перевезень, при цьому спостерігається тенден-
ція підвищення рівня конкуренції в транспортній сфері, що зумовлює необхідність
пошуку шляхів підвищення ефективності організації бізнес-процесів. Ключовим
чинником конкурентоспроможності транспортної компанії є ефективний менедж-
мент, одним із варіантів забезпечення якого виступає проєктна методологія.
Процес доставки зовнішньоторговельних вантажів у контейнерах складається
з безлічі операцій, які виконуються цілим комплексом учасників. При цьому
унікальність характерна кожній послузі з організації доставки, оскільки вимоги
та умови здійснення доставки специфічні для кожного конкретного клієнта
і доставки, що робить можливим розгляд її як проєкту [4].
Планування й управління комплексом робіт із проєкту являє собою складне
і, як правило, суперечливе завдання. Оцінка параметрів, що здійснюється в межах
54
РОЗВИТОК ТРАНСПОРТУ
No 2(7), 2020
цього завдання, проводиться різними методами. Серед існуючих можна виділити
метод сіткового планування, оскільки сіткові моделі дають можливість прогнозу-
вати процес виконання проєкту й оптимізувати бізнес-процес.
Аналіз останніх досліджень і публікацій.
Питання, пов’язані з організацією
доставки вантажів, зокрема зовнішньоторговельних вантажів у контейнерах,
а також питання конкурентного середовища транспортних компаній є предметом
досліджень багатьох учених і фахівців транспортної галузі. Так, в [1] здійснено
аналіз конкурентного середовища експедиторських компаній у секторі контей-
нерних перевезень. Теоретичні основи процесів, пов’язаних із транспортуванням
вантажів, розглянуто в [2–5]. Вирішення окремих проблем, пов’язаних із оптимі-
зацією процесів доставки вантажів, досліджено в [7–10].
Формування цілей статті.
Метою роботи є формування типового процесу
організації доставки вантажу, використання якого на практиці дасть змогу підви-
щити ефективність процесу доставки вантажів у контейнерах.
Виклад основного матеріалу.
У цій роботі під терміном «транспортна компа-
нія» будемо мати на увазі компанію – організатора доставки, яким може виступати
як лінійний агент, так і експедиторська компанія і логістичний оператор.
Бізнес-процес визначається як логічно завершений набір взаємопов'язаних
і взаємодіючих видів діяльності, що підтримує діяльність організації і реалізує її
політику, спрямовану на досягнення поставлених цілей [5].
Спочатку виділимо основні бізнес-процеси, які протікають у компанії. Після цього
систематизуємо їх у логічній послідовності, яка може привести до заданого резуль-
тату, тобто забезпечити ефективну організацію доставки зовнішньоторговельного
вантажу в контейнері. Як приклад будемо розглядати транспортування за системою
«від дверей до дверей». Типова схема організації доставки зовнішньоторговельних
вантажів у контейнерах за системою «від дверей до дверей» наведена на рис. 1.
Рис. 1. Типова схема доставки вантажів у контейнерах «від дверей до дверей»
55
РОЗВИТОК ТРАНСПОРТУ
No 2(7), 2020
Слід зазначити, що процес організації перевезення є одним із процесів, який
протікає паралельно з іншими процесами компанії, наприклад робота з нарощен-
ням бази клієнтів, робота з якістю тощо.
Для моделювання процесу доставки вантажів систематизуємо бізнес-процеси,
що протікають у транспортній компанії під час організації доставки вантажів
у контейнерах (табл. 1). При цьому всіх їх можна додатково розділити на чотири
умовні групи: продажі, операції, фінанси й обслуговуючі.
Таблиця 1
Систематизація бізнес процесів, що протікають
у транспортній компанії під час організації доставки зовнішньоторговель-
них вантажів у контейнерах
No
з/п
Назва завдання
Номер
завдання
попередника
Номер
завдання
послідовника
Група про-
цесів
1
2
3
4
5
1 Початок угоди
2
2
Пошук Клієнта – замовника пере-
везення вантажів у контейнері
1
3
Продажі
3
Отримання запиту від потенцій-
ного Клієнта
2
4; 9
Продажі
4
Пропозиція Клієнту схеми та роз-
рахунку вартості послуг
3
5; 8
Продажі
5
Узгодження з юридичною службою
форми договору на надання послуг
Клієнту
4
6; 11
Продажі,
Обслуговуючі
6
Підписання договору із Клієнтом
про надання послуг з організації
доставки вантажів у контейнерах
(транспортно-експедиторське
обслуговування)
5
7; 10
Продажі,
Обслуговуючі
7
Підписання заявки з Клієнтом
на перевезення конкретної партії
товару
6
13; 14
Продажі
8
Оцінка власних ризиків та ризиків
Клієнта на всіх етапах перевезення
4
13
Продажі
9
Пошук субагентів для здійснення
перевезення
3
10
Продажі
10
Узгодження з юридичним відділом
договорів із субагентами, заявок
тощо.
6; 9
11
Продажі
11
Підписання договірних відносин із
субагентами (агенти судноплавних
контейнерних ліній, термінали,
компанії-автоперевізники, брокер-
ські компанії тощо.
5; 10
12
Продажі,
Операції,
Обслуговуючі
12
Підписання заявок із субагентами
на надання послуги на конкретній
ділянці схеми доставки
11; 13
14; 15; 16; 17;
19; 25; 30
Операції
13
Укладання договору зі страховою
компанією на страхування вантажу,
відповідальності тощо.
7; 8
12; 15
Продажі
56
РОЗВИТОК ТРАНСПОРТУ
No 2(7), 2020
1
2
3
4
5
14
Отримання порожнього контей-
нера під завантаження експортним
вантажем
7;12
15; 32
Операції
15
Наземна доставка порожнього
контейнера під завантаження від-
правнику (авто- або залізничним
транспортом)
14; 12; 13
16; 32
Операції
16
Складські операції з пакування
вантажу та завантаження контей-
нера
15; 12
17; 32
Операції
17
Митне очищення експортного
вантажу
16; 12
18; 32
Операції
18
Доставка контейнера, завантаже-
ного експортним вантажем, у порт
завантаження
17
19; 32
Операції
19
Портове оформлення експортного
вантажу в контейнері
18; 12
20; 32
Операції
20
Зберігання контейнера, завантаже-
ного експортним вантажем порту
19
21; 32
Операції
21 Завантаження контейнера на судно
20
22
Операції
22
Видання коносаментів на вантаж
21
23
Операції
23
Морське перевезення завантаже-
ного контейнера в порт розванта-
ження
22
24; 32
Операції
24
Розвантаження з судна контейнера,
завантаженого імпортним ванта-
жем
23
25
Операції
25
Портове оформлення імпортного
вантажу в контейнері
24; 12
26; 32
Операції
26
Митне очищення імпортного
вантажу
25
27; 32
Операції
27
Наземне перевезення – доставка
вантажу вантажовласнику
26
28; 32
Операції
28
Розвантаження вантажу з контей-
нера на склад клієнта або інший
вид транспорту
27
29; 30; 32
Операції
29
Повернення порожнього контей-
нера під контроль лінії
28
31; 32
Операції
30 Робота сюрвейєра
12; 28
32
Операції
31
Архівування документації за
угодою
29
40
Операції
32
Отримання звітів субагентів,
перевірка та підтвердження або
акцептування
29; 30; 14; 15;
16; 17; 18; 19;
20; 23; 25; 26;
27; 28
33;35;36
Фінанси
33 Виставлення рахунку Клієнту
32
34;37
Фінанси
34 Облік дебіторської заборгованості
33
37;40
Продажі
35
Облік кредиторської заборгова-
ності
32
36;40
Фінанси
36 Оплата за рахунками субагента
32; 35
39
Фінанси
37 Отримання оплати від клієнта
33; 34
38
Фінанси
Продовження таблиці 1
57
РОЗВИТОК ТРАНСПОРТУ
No 2(7), 2020
1
2
3
4
5
38
Закриття угоди з Клієнтом (акти
виконаних робіт)
37
40;41
Фінанси
39
Закриття угоди з субагентом (акти
виконаних робіт)
36
40;41
Фінанси
40 Позовно-претензійна робота
38; 31;
34; 35; 39
41
Супровід
Закриття угоди
40; 38; 39
Наступним етапом моделювання процесу доставки буде побудова мережевого
графіка, як інструментарій використовувалося програмне забезпечення Microsoft
Project.
Отриманий сітковий графік відображений на рис. 2.
Рис. 2. Сіткова модель типового транспортного процесу перевезення вантажів
у контейнерах за системою доставки «від дверей до дверей»
Якість сервісу, що надається транспортною компанією, для Замовника тран-
спортування є одним із основоположних критеріїв на момент прийняття рішення
про вибір компанії, яка є організатором перевезень. Здебільшого організацією
доставки займаються транспортно-експедиторські компанії, які не володіють
якими-небудь матеріальними активами. Для такої компанії якість роботи і послуг,
що надаються, – це фактично єдине, що необхідно вдосконалювати, щоб забезпе-
чити належний рівень конкурентоспроможності. В основі такого вдосконалення
лежатиме розвиток технології й організації всередині компанії.
Таким чином, в основі розвитку технології транспортної компанії буде лежати
безпосереднє моделювання бізнес-процесів компанії, контроль актуальності поса-
дових обов'язків співробітників та їх своєчасне оновлення, формування регламентів
Закінчення таблиці 1
58
РОЗВИТОК ТРАНСПОРТУ
No 2(7), 2020
взаємодії співробітників. Моделювання – це функція, яка повинна забезпечуватися
як на момент створення компанії, так і в процесі всієї її життєдіяльності.
Формалізація, що лежить в основі моделювання, дає змогу управляти якістю
проєкту «доставки вантажів» за рахунок можливості розуміння і наочності всіх
процесів, своєчасного виявлення збоїв роботи системи.
Висновки. У
результаті проведених досліджень були вирішені такі завдання:
1. Складена типова схема організації доставки зовнішньоторговельних ванта-
жів у контейнерах «від дверей до дверей».
2. Визначено основні бізнес-процеси, що протікають у транспортній компанії,
та їх основні групи.
3. Складено сітковий графік процесу доставки вантажів у контейнерах з вико-
ристанням програмного забезпечення Microsoft Project.
У результаті вирішення перерахованих вище завдань досягнута поставлена
мета роботи, а саме проведено моделювання процесу організації перевезення
зовнішньоторговельних вантажів у контейнерах. Використання такої моделі на
практиці дасть змогу підвищити ефективність усього процесу доставки за раху-
нок кращої координації процесу організації доставки, оптимізації трудовитрат,
вести облік можливих ризиків.
ЛІТЕРАТУРА
1. Харчевская И.В., Онищенко С.П. Анализ конкурентной среды
экспедиторских компаний в секторе контейнерных перевозок.
Техно-
логический аудит и резервы производства
. 2014. No 6 (3). С. 20–26.
2. Онищенко С.П., Коскіна Ю.А. Сутність, специфіка і формування
систем доставки вантажів.
Вісник Вінницького політехнічного інсти-
туту
. 2019. No 3. С. 86–95.
3. Коскіна Ю.А. Формалізація процесу організації системи доставки
вантажів.
Наукоємні технології
. 2020. No 1 (45). С. 111–117.
4. Шраменко Н.Ю. Системный подход в процессе доставки грузов в
международном сообщении в условиях неопределенности.
Вестник
Винницкого Политехнического Института
. 2009. No 6. С. 43–46.
5. Lun Y.H.V., Lai K.-H., Cheng T.C.E. Shipping and Logistics Management:
учеб. пособие. Москва : Springer, 2010. 233 c.
6. Онищенко С.П., Смрковская В.Ю. Моделирование процесса форми-
рования интегрированных систем доставки грузов.
Вістник Одесь-
кого національного морського університету
. 2010. No 30. С. 142–149.
7. Болтова Я.С. Моделирование транспортного процесса .
Современные
наукоемкие технологии.
2013. No 10 (2). С. 203–206.
8. Павлова Н.Л., , Онищенко С.П. Організація проєктно-орієнтованого управ-
ління транспортною компанією (на прикладі транспортно-експедиторської
компанії.
Управління розвитком складних систем
. 2020. No 42. С. 23–29.
9. Павлова Н.Л., Онищенко С.П. Концепция моделирования оптимальных
параметров проектов портфеля проектно-ориентированной организации.
Вісник Національного технічного університету «ХПІ» Серія: Матема-
тичне моделювання в техниці та технологіях
. 2020. No 1 (1355). С. 75–79.
59
РОЗВИТОК ТРАНСПОРТУ
No 2(7), 2020
10. Смрков
ская В.Ю. Моделирование процесса формирования схем
доставки грузов.
Вістник Одеського національного морського універ-
ситету.
2007. No 21. С. 155–171.
REFERENCES
1. Harchevskaya, I.V., Onischenko, S.P. (2014) Analysis of the competitive
environment of forwarding companies in the container shipping sector
[Analiz konkurentnoy sredyi ekspeditorskih kompaniy v sektore
konteynernyih perevozok]. Tehnologicheskiy audit i rezervyi proizvodstva,
(6 (3)), 20–26 [in Russian].
2. Onyshchenko, S.P., Koskina, Yu.A. (2019) The essence, specifics and
formation of cargo delivery systems [Sutnist, spetsyfika i formuvannia
system dostavky vantazhiv]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho
instytutu, (3), 86–95 [in Ukraine].
3. Koskina, Yu.A. (2020) Formalization of the process of organization of
cargo delivery system [Formalizatsiia protsesu orhanizatsii systemy
dostavky vantazhiv]. Naukoiemni tekhnolohii, (45),111–117 [in Ukraine].
4. Shramenko N.Iu (2009) A systematic approach to the delivery of goods in
international traffic under conditions of uncertainty [Sistemnyi podkhod v
protcesse dostavki gruzov v mezhdunarodnom soobshchenii v usloviiakh
neopredelennosti]. Vestnik Vinnitckogo Politekhnicheskogo Instituta, (6),
43–46 [in Russian].
5. Lun Y.H.V., Lai K.-H., Cheng T.C.E. (2010) Cheng Shipping and Logistics
Management: ucheb. posobie. Moskva : Springer, 233 р.
6. Onischenko, S.P., Smrkovskaya V.Yu. (2010) Modeling the process of
forming integrated cargo delivery systems [Modelirovanie protsessa
formirovaniya integrirovannyih sistem dostavki gruzov]. VIstnik Odeskogo
natsIonalnogo morskogo unIversitetu, (30), 142–149 [in Russian].
7. Boltova, Ya.S. (2013) Modeling the transport process [Modelirovanie
transportnogo protsessa]. Sovremennyie naukoemkie tehnologii, (10 (2)),
203–206 [in Russian].
8. Pavlova, N.L., Onyshchenko, S.P. (2020) Organization of project-oriented
management of a transport company (on the example of a freight forwarding
company [Orhanizatsiia proiektno-oriientovanoho upravlinnia transportnoiu
kompaniieiu (na prykladi transportno-ekspedytorskoi kompanii]. Upravlinnia
rozvytkom skladnykh system, (42), 23–29 [in Ukraine].
9. Pavlova, N.L., Onischenko, S.P. (2020) The concept of modeling the
optimal parameters of portfolio projects of a project-oriented organization
[Kontseptsiya modelirovaniya optimalnyih parametrov proektov
portfelya proektno-orientirovannoy organizatsii]. Visnyk Natsionalnoho
tekhnichnoho universytetu «KhPI» Seriia: Matematychne modeliuvannia
v tekhnytsi ta tekhnolohiiakh, (1 (1355)), 75–79 [in Russian].
10. Smrkovskaya, V.Yu. (2007) Modeling the process of forming cargo
delivery schemes [Modelirovanie protsessa formirovaniya shem dostavki
gruzov]. Vistnyk Odeskoho natsionalnoho morskoho universytetu, (21),
155–171 [in Russian].