MARKETING APPROACH TO MANAGING THE PROVISION OF PROFESSIONAL EDUCATIONAL SERVICES

Keywords: marketing approach, professional education, educational services, educational services market, subjects of education market, labor market

Abstract

Introduction. Modern transformational processes in Ukraine's education system, caused by globalization and implementation of market mechanisms, require rethinking approaches to educational organization. Research on professional education, directly related to training qualified specialists for the labor market, becomes particularly relevant. There is a need to implement a marketing approach to educational management to ensure that educational services meet the requirements of consumers and employers. The purpose of the article is to theoretically substantiate and identify the features of the marketing approach to managing the provision of professional educational services. Results. The article defines the educational services market as a system of economic relations between subjects regarding the purchase and sale of educational services. The main characteristics of the modern educational services market, the subjects of the professional educational services market are identified and analyzed. The relationship between the professional educational services market and related markets, particularly the labor market, is examined. It has been established that imbalance between supply and demand in the labor market arises due to the insufficiently prompt response of the professional education system to dynamic economic changes. Conclusions. The educational services market is a complex system whose effective functioning requires established interaction between all subjects. The professional educational services market is closely interconnected with the labor market, necessitating harmonization of specialist training with employer needs. The marketing approach to managing professional educational services is an important tool for increasing the competitiveness of educational institutions, allowing timely adaptation of educational programs to market requirements and ensuring high-quality specialist training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Котлер Ф., Фокс К. Стратегічний маркетинг для навчальних закладів / пер. з англ. Київ : УАМ, 2011. 580 с.

2. Jaworski B.J., Kohli A.K. Market Orientation: Antecedents and Consequences. Journal of Marketing. 1993. Vol. 57. № 3. Р. 53–70. https://doi.org/10.2307/1251854

3. Kohli A.K., Jaworski B.J. Market Orientation: The Construct, Research Propositions and Managerial Implications. Journal of Marketing. 1990. Vol. 54. № 2. Р. 1–18. https://people.duke.edu/~moorman/Marketing-Strategy-Seminar-2015/Session%202/Jaworski%20and%20Kohli.pdf

4. Narver J.C., Slater S.F., MacLachlan D.L. Responsive and Proactive Market Orientation and New-Product Success. Journal of Product Innovation Management. 2004. № 21. P. 334–347. http://dx.doi.org/10.1111/j.0737-6782.2004.00086.x

5. Narver J.C., Slater S.F. The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing. 1990. Vol. 54. № 4. Р. 20–35. http://dx.doi.org/10.2307/1251757

6. Оболенська Т.Є. Маркетинг освітніх послуг: вітчизняний і зарубіжний досвід : монографія. Київ : КНЕУ, 2001. 208 с.

7. Карпюк О.А. Теоретичні аспекти ринку освітніх послуг. Наука й економіка. 2009. № 2(14). С. 297–299.

8. Дмитрієв В.Ю. Особливості ринку освітніх послуг у системі вищої освіти. Народна освіта. 2012. Випуск № 3(18). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=960

9. Кузьмінський А.І. Освітній ринок як фактор розвитку освітньої системи. Педагогіка вищої та середньої школи. 2013. Вип. 37. С. 113–117.

10. Патора Р. Ринок освіти в системі кадрового забезпечення стратегічного розвитку країни. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002. 336 с.

11. Ільїч Л.М. Взаємодія ринків праці та освіти: сутність, характерні риси та модель функціонування. Економіка та держава. 2017. № 4. С. 69–74.

12. Холявко Н.І. Взаємодія ринків праці та освіти: тенденції та перспективи розвитку. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Економіка і менеджмент». 2016. Вип. 22. С. 36–39.

13. Огаренко Т.Ю. Аналіз особливостей попиту на освітні послуги з метою прогнозування. Вища школа. 2009. № 10. С. 86–98.

14. Перехейда О.М. Платні освітні послуги. Завучу. Усе для роботи. 2017. № 9/10. С. 16–27.

15. Мазур А.В. Інструменти позиціонування навчального закладу на ринку освітніх послуг. Управління школою. 2012. № 19/21. С. 45–49.

16. Калініна Л. Управління Новою українською школою. Порівняльна характеристика концептуальних змін. Директор школи. 2017. № 1/2. С. 12–21.

17. Люшин М.О. Маркетинговий підхід до управління сучасним закладом загальної середньої освіти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2018. № 3. С. 22–29. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/2913

18. Козлова О.Г., Козлов Д.О., Молчанова К.В. Інноваційні основи маркетингової діяльності сучасного керівника професійно-технічного навчального закладу. Самореалізація пізнавально-творчого і професійного потенціалу особистості в інноваційній освіті : монографія / за ред. проф. М.О. Лазарєва. Суми : ФОП Цьома С.П., 2016. С. 171–188.

19. Лифар В., Мізін А. Використання інструментів цифрового маркетингу у формуванні іміджу закладів вищої освіти в Україні. Věda a perspektivy. 2023. № 4(23). С. 23–36. DOI: https://doi.org/10.52058/2695-1592-2023-4(23)-23-36

20. Лойко В.В., Лойко Є.М. Вплив діджиталізації на розвиток комунікаційної політики закладів освіти. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій. 2021. № 2(8). С. 79–90. DOI: https://doi.org/10.32750/2021-0208

21. Лойко Є.М. Діджиталізація маркетингової комунікативної стратегії підприємства. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 4(64). С. 135–142. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-64-135-142

22. Малахов А., Хмельна О. Діджиталізація закладу освіти як ефективна модель управління якістю надання освітніх послуг. Грааль науки. 2021. № 10. С. 396–409. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-ofscience.19.11.2021.079

23. Статистичний щорічник України, 2023 рік / Державна служба статистики України. Київ, 2023. 268 с. URL: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/11/year_23_u.pdf

24. Ковтун Т.А., Меркт О.В., Фіногенова І.О. Маркетинг-орієнтоване управління наданням фахових освітніх послуг. Розвиток транспорту. 2024. № 1(20). С. 27–34. DOI: https://doi.org/10.33082/td.2024.1-20.03

25. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII URL: https://sqe.gov.ua/law/zakon-ukraini-pro-osvitu/
Published
2025-06-25
How to Cite
Kovtun, T., Merkt, O., & Finohenova, I. (2025). MARKETING APPROACH TO MANAGING THE PROVISION OF PROFESSIONAL EDUCATIONAL SERVICES. Transport Development, (2(25), 7-23. https://doi.org/10.33082/td.2025.2-25.01